Sökning: "Normkritik i förskolan"
Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade orden Normkritik i förskolan.
11. Mångfald i förskolans barnlitteratur : En enkätstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Denna studie fokuserar på mångfalden i förskolans barnlitteratur. Ur ett normkritiskt perspektiv undersöks om och hur mångfald återfinns i barnlitteraturen på förskolan, både i bokhyllan och i undervisningen. LÄS MER
12. ”Ska inte du säga något?” : En fenomenografisk studie kring förskolepersonalens uppfattningar av introverta barn.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att studera förskolepersonalens uppfattningar av introverta barn. Genom semistrukturerade intervjuer synliggjordes förskolepersonalens uppfattningar kring fenomenet. LÄS MER
13. Bland hjältar och hjältinnor : En studie av könsnormativitet i bilderböcker för barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Utifrån vår erfarenhet råder det en övervägande könsnormativitet i den litteratur som riktar sig till barn och som används i förskolans verksamhet. Forskning visar att litteraturen i förskolan bland annat fungerar som ett verktyg i barns identitetsskapande och att förskollärare via litteraturen reproducerar normer inför barnen. LÄS MER
14. ”Rullstolen kommer aldrig vara ett hinder om du inte låter den vara det” : -En diskursanalys om hur karaktärer med funktionsnedsättningar representeras i barnlitteratur.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie har syftet att få en fördjupad förståelse för de diskurser om funktionsnedsättningar som framträder genom bild och text i åtta barnböcker som kan användas på förskolan. Tidigare forskning har visat att barnlitteratur kan påverka eller motverka barns fördomar och stereotyper kring funktionsnedsättningar genom högläsning. LÄS MER
15. Genus, lek och normkritik : En kvalitativ studie om förskollärares normkritiska arbete kring genus i leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur förskollärare beskriver att de arbetar ur ett normkritiskt perspektiv kring genus i leken i förskolan. Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där datainsamlingsmetoden tillämpats genom semistrukturerade intervjuer med nio förskollärare. LÄS MER