Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Elevers föreställningar om fantasi : och hur de använder sig av fantasin för att lösa uppgifter i ämnena teknik och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Eva Zwahlen; [2023]
    Nyckelord :fantasy imagination socioculture subject didactics image middle school elementary school pedagogy drawing pretend play didactics free play children students creativity cognition development; fantasi sociokultur ämnesdidaktik bild mellanstadium grundskola bildpedagogik ritning låtsaslek bilddidaktik fri lek barn elever kreativitet kognition utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur elever använder fantasin när de får en bilduppgift i ämnet bild och när de får en ritningsuppgift i ämnet teknik. Studien är utförd på elever i årskurs sex. Studien undersöker hur eleverna skapar inre bilder utifrån sina erfarenheter och använder sin fantasi för att lösa konkreta skoluppgifter. LÄS MER

  2. 2. I en värld av magiker och robotar. En undersökning av svensk fantasy och science fiction

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Anna Nygren; Anna Ivarsson; [2020]
    Nyckelord :Nyckelord: Fantasy; science fiction; genre; förlag; egenutgivare; kartläggning; omslag; kapital; förlagsmarknaden; spridning; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka utgivningen av svensk fantasy och science fiction för att försöka ta reda på hur genrernas spridning ser ut i Sverige. Undersökningen rörde utgivningen under femårsperioden 2015-2019. LÄS MER

  3. 3. Gymnasiet är ett helvete – bokstavligt talat. En normkritisk textanalys av Engelsforstrilogin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Jennifer Hallberg; Johanna Larnemark; [2016-02-29]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; intersektionalitet; Engelsforstrilogin; fantasy; normer; kapital; metaforer; narrativ fantasi;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Gymnasiet är ett helvete – bokstavligen talat. En normkritisk analys av Engelsforstrilogin Författare: Jennifer Hallberg och Johanna Larnemark Termin och år: HT 2014 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Marita Rhedin Examinator: Bengt Jacobsson Rapportnummer: HT14-1120-3 Nyckelord: Normkritisk pedagogik, intersektionalitet, Engelsforstrilogin, fantasy, normer, kapital, metaforer, narrativ fantasi Denna uppsats har syftat till att genomföra en kvalitativ textanalys och undersöka hur den normkritiska pedagogiken kan tillämpas i svenskämnet. LÄS MER

  4. 4. Behind The Throne : Femininitet i populärtelevision

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Taimaz Bradson; [2015]
    Nyckelord :Femininitet; Game of Thrones; populärkultur; representation; kvinnlig identitet; performativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur olika typer av femininiteter gestaltas i populärtelevision. Undersökningen kommer att utföras genom att analysera tre utvalda avsnitt ur fantasy serien Game of Thrones. LÄS MER

  5. 5. Teaterföreställning i skolan. : En kvalitativ studie om hur teaterlärare arbetar på gymnasieskolans estetiska program med att skapa teaterföreställningar.

    Master-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Marianne Hansen; [2011]
    Nyckelord :Keywords:Theatrical performance. Upper secondary school. Techniques of acting. Pedagogics. Integration of subjects in teaching.; Nyckelord: Teaterföreställning. Gymnasiet. Skådespelarteknik. Pedagogik. Ämnesintegrering.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Jag har i denna studie intervjuat sex olika lärare på tre olika skolor i Stockholmsområdet. Studien handlar om hur teaterlärare skapar en teaterföreställning. LÄS MER