Sökning: "Obekanta"
Visar resultat 6 - 10 av 84 uppsatser innehållade ordet Obekanta.
6. Gruppstorlekens påverkan på foderintag och tillväxt hos slaktgrisar
Kandidat-uppsats, SLU/Department of Biosystems and Technology (from 130101)Sammanfattning : Det börjar bli alltmer förekommande att inhysa slaktgrisar i större gruppstorlekar. Tamgrisen härstammar från vildsvinet som lever i mindre grupper om ett tjugotal individer. Detta har lett till misstankar om att tamgrisen har svårt att anpassa sig till stora grupper och att det kan leda till social stress. LÄS MER
7. Patienters erfarenheter med spinalanestesi - En litteraturöversikt
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Användningen av spinalanestesi har ökat med åren då fördelarna kring denna anestesimetod förtydligats. Spinalanestesi möjliggör en stabilare hemodynamik, att patienten kan vara vaken samt adekvat analgesi. Det finns däremot komplikationer med denna metod då vakenhet kan öka nivåerna av ångest. LÄS MER
8. Övning som färdighet : En studie om övningsstrategier och hur dessa kan introduceras till pianoelever på gymnasiet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska hur olika övningsstrategier kan behandlas och introduceras till pianoelever på gymnasiet. Denna studie använder en kvalitativ metod och undersöker två gymnasieelever som spelar klassiskt piano. LÄS MER
9. Detektiven och spågumman som läsförståelsestrategi : En empirisk studie om elevers strategianvändning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med den elevcentrerade empiriska studien var att undersöka lässtrategierna ”läsfixarnas” inverkan på elevers förmåga att förstå och tolka texter. Läsförståelsestrategierna som används i studien är detektiven och spågumman. LÄS MER
10. Sambandet mellan nonordsrepetition och ordförråd : En studie om förmågan att repetera nonord i förhållande till bredd i expressivt ordförråd hos barn mellan 6–10 år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund Tidigare studier har föreslagit att repetition av obekanta ord är en förmåga som föregår och predicerar barns förmåga att lära sig nya ord. Däremot finns olika uppfattningar gällande styrkan i sambandet mellan förmågan att repetera obekanta ord, i form av nonord, och bredd i expressivt ordförråd, inom olika åldrar. LÄS MER