Sökning: "Obekanta"

Visar resultat 11 - 15 av 84 uppsatser innehållade ordet Obekanta.

  1. 11. Funktionellt tänkande i årskurs 1–3 : En kvalitativ undersökning om lågstadielärares tolkning av undervisning i funktionellt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Lina Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :funktionellt tänkande; funktionssamband; algebraiskt tänkande; matematiklärare årskurs 1–3 ;

    Sammanfattning : Enligt tidigare forskning kan algebraundervisning i lågstadiet om obekanta tal utveckla missvisande förståelse hos eleverna att symbolerna för alla variabler bara kan inta ett värde. Syftet med denna studie var att undersöka hur matematiklärare i årskurs 1–3 utformar och diskuterar undervisning för elever i funktionellt tänkande som undersöker variabler med varierande värde. LÄS MER

  2. 12. Förändringar av narkotika- och våldsbrottsligheten under covid-19-pandemin - En statistisk analys av Brottsförebyggande rådets anmälningsstatistik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Sean Amarasinghage; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; rutinaktivitetsteorin; anmälningsstatistik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under de senaste två åren har världen genomgått en viruspandemi, s.k. covid-19-pandemin, som till olika grader förändrat individers vardagliga liv. I Sverige har pandemin inneburit förändringar i bl. LÄS MER

  3. 13. Möten med det obekanta : En musikpedagogisk undersökning om att utmana trygghetszonen i ensemble.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Johannes Broborn; [2022]
    Nyckelord :repertoar; gymnasiet; ensemble; populärmusik; mångkultur; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Den här undersökningen tar sin utgångspunkt i tidigare forskning som pekar på att musikun-dervisningen i Sverige rör sig inom en tämligen begränsad trygghetszon gällande bland annat genre, repertoar och innehåll. Mitt syfte med studien har varit att undersöka gymnasieelevers upplevelser av att musicera utanför det välbekanta samt undersöka tankebanor och resonemang kring repertoar i ensembleundervisningen på gymnasiet. LÄS MER

  4. 14. Att gå från expert till novis i en produktionsinriktad perioperativ vård : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Elisabet Forsberg; Johanna Rosengren; [2022]
    Nyckelord :challenges; experiences; newly trained; operating theatre nurse; perioperative care; nyutbildad; operationssjuksköterska; perioperativ vård; upplevelser; utmaningar;

    Sammanfattning : Introduktion: Operationssjuksköterskan har ett betydande och komplext yrkesansvar som innefattar en rad olika specifika kompetenser inom den högteknologiska perioperativa vården. Då den nyutbildade operationssjuksköterskan besitter färre kunskaper och har mindre erfarenhet kan den perioperativa vården upplevas som mer utmanande. LÄS MER

  5. 15. Högstadieelevers och svensklärares syn på kamratbedömning : En kvalitativ studie om formativ bedömning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amina Dedovic; [2021]
    Nyckelord :Kamratbedömning; kamratrespons; återkoppling; formativ bedömning; kunskapsutveckling; högstadielever; svensklärare; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eleverna brukar i undervisningssammanhang utföra en formativ kamratbedömning av varandras skolarbeten och stödmaterialet Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter från Skolverket (s. 9) påvisar att formativ bedömning är bra för lärande. LÄS MER