Sökning: "Opinionsbildande"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade ordet Opinionsbildande.

  1. 1. Personliga åsikter eller marknadsföring? : Om gränsdragningen mellan yttrandefrihet och marknadsföring i sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för juridik

    Författare :Asal Kouaiber; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; yttrandefrihet; sociala medier; influencer; influencer marketing;

    Sammanfattning : Internet har inneburit en teknisk revolution, vilket har medfört att användningen av traditionell tv, radio och dagstidningar har minskat medan tiden som läggs ner på massmedier på internet har ökat. Genom denna teknikutveckling har yrket influencer vuxit fram. LÄS MER

  2. 2. I yttrandefrihetens gränsland : Om gränsdragningen mellan yttrandefrihet och marknadsföring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Axel Seger; [2021]
    Nyckelord :marknadsföring yttrandefrihet gränsdragning utpräglat kommersiell natur;

    Sammanfattning : Yttrandefriheten skyddar rätten till ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. Utgångspunkten är att även näringsidkare har yttrandefrihet. Näringsidkare omfattas emellertid även av marknadsföringslagar som begränsar deras yttrande­frihet. LÄS MER

  3. 3. "Det var en som ringde och önskade att läkarna började skära i mig utan bedövning" : – En kvalitativ studie om hot och hat mot opinionsbildande journalister

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Clara Tjärnberg; Sandra Gabrielsson; [2021]
    Nyckelord :Threats; hate; opinion-forming journalists; Västerbotten; qualitative interviews; meaning condensation; emotional effects; professional effects; self-censorship; sexism;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how opinion-forming journalists in Västerbotten experience threats and hate and if these things vary depending on if the affected journalist is a woman or a man. This study also aims to examine how these threats and the hate affect the opinion-forming journalists in both an emotional and a professional way. LÄS MER

  4. 4. Att äta kakan och ha den kvar - En kvalitativ idéanalys av idéer i den svenska opinionsbildande journalistiken gällande statens roll under Coronakrisen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Sanna Andersson; [2020]
    Nyckelord :ideologisk utveckling; idéer; opinionsjournalistik; coronakrisen; statens roll; trygghet; frihet; nyliberalism; socialdemokrati;

    Sammanfattning : Nyliberala idéer har på många sätt ersatt den socialdemokratiska ideologi som tidigare präglat det svenska samhället. Likaså, har den svenska opinionsjournalistiken som en del av samhället, också rört sig från vänster till höger opinions- och ägarmässigt. LÄS MER

  5. 5. Politiska influencers : En kvalitativ textanalys av politisk opinionsbildning i den digitala eran

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecca Nilsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I en digital värld uppkommer fenomen som påverkar det politiska beteendemönstret hos människor. Ett sådant fenomen är digital opinionsbildning vilket har blivit ett viktigt verktyg i den politiska debatten världen över under senare decennier. LÄS MER