Sökning: "Pedagogiska Appar"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Pedagogiska Appar.

  1. 1. Lärplattor och barns utveckling av litteracitet : en studie av förskollärares diskussioner på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Andreas Brindedahl; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; diskursanalys; literacy; lärplattor; sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att identifiera och diskutera hur förskollärare talar om och förhåller sig till lärplattor som resurser för barns språkutveckling. Datainsamlingen genomfördes på sociala medier och bestod av 74 inlägg från grupper relaterade till digitala verktyg i förskolor. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i gymnasiesärskolan : En studie av fem lärares uppfattningar och användande av digitala verktyg i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Anna-Lena Häggström; [2022]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; digitala verktyg; artefakt; interaktion; delaktighet; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet är att beskriva hur lärarna använder de digitala verktyg i gymnasiesärskolan och hur användandet upplevs av lärarna. Studien syftar till att svara på följande frågor:I vilka sammanhang berättar lärarna att de använder digitala verktyg i sin undervisning och vilket lärande blir möjligt? Vilka pedagogiska utmaningar i undervisningen med digitala verktyg i skolan blir synliga enligt lärarna samt hur upplever lärarna användningen i förhållande till sin egen kompetens?Analysen skedde i flera steg. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares användning av digitala verktyg i språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Albin Engman; [2022]
    Nyckelord :Appar; attityd; digitala verktyg; digital kompetens; förskola; förskollärare; Ipad; pedagogiska mervärden; språkutveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka hur åtta förskollärare använder digitala verktyg i samband med undervisning för språkutveckling, samt vilka eventuella pedagogiska mervärden en sådan användning kan medföra för förskollärare och barnen. Undersökningen syftar även till att identifiera faktorer som påverkar användningen av digitala verktyg. LÄS MER

  4. 4. Logopedi och appar : En tvådelad studie om appanvändning i intervention vid språkstörning, samt utvärdering av språk- och uttalstränande appar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Moa Dahlberg; Victoria Levisson; [2022]
    Nyckelord :logopedi; appar; språkstörning; SSD; DLD;

    Sammanfattning : Bakgrund Barns användande av surfplattor och mobila applikationer (appar) har de senaste åren ökat. Flera studier har sett att barn har god förmåga att lära sig specifika kunskaper via appar. Allt fler logopeder har börjat använda sig av appar i intervention för barn med språkstörning. LÄS MER

  5. 5. Utökad verklighet som ett digitalt verktyg för undervisningen i gymnasieskolan : En kvalitativ utforskande studie om dess styrkor och svagheter

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Tony Hay Werner; [2022]
    Nyckelord :extended reality; XR; qualitative study; Swedish tertiary school; science education; utökad verklighet; XR; kvalitativ studie; svenska gymnasieskolan; naturvetenskaplig undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska nyckelintressenters uppfattningar om potentialer och hinder med utökad verklighet (XR) i gymnasieundervisning, speciellt inom matematik- och fysikämnena där det finns flertalet abstrakta moment som elever har svårt för. Ett vidare syfte är att med stöd i studiens resultat utforma riktlinjer som förslag på hur XR kan användas och inte användas i skolan. LÄS MER