Sökning: "Pedagogiskt redskap"

Visar resultat 36 - 40 av 279 uppsatser innehållade orden Pedagogiskt redskap.

  1. 36. Lärares undervisning av metoder för additionsberäkning med tiotalsövergång : Fem ideologier som redskap för att undersöka lärares undervisning i metoder för beräkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emilia Näslund; [2020]
    Nyckelord :Matematik; didaktik; additionsberäkning; tiotalsövergång och taluppfattning.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att belysa hur lärare undervisar elever i att genomföra additionsberäkningar med tiotalsövergång. Inom matematik finns det flera olika metoder för hur en beräkning kan genomföras. Fem kvalitativa intervjuer genomfördes med fem grundskolelärare på tre skolor. LÄS MER

  2. 37. Att lära musikteori genom pianospel : En kvalitativ studie om hur fyra pianopedagoger vid olikamusik-och kulturskolor använder pianot i musikteorilärandeför högstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Faiez Michail; [2020]
    Nyckelord :Musikteori; pianoegenskaper och pianoundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie handlar om att undersöka hur några pianopedagoger vid några kommunala musik- och kulturskolor resonerar om möjligheten att använda pianoinstrumentet som verktyg för att utveckla sina elevers kunskap i musikteori. I den kvalitativa studien ingår fyra pianopedagoger som är verksamma vid olika musik-och kulturskolor i Sverige. LÄS MER

  3. 38. Vårdnadshavares uppfattningar om barns lek : En kvalitativ studie om vårdnadshavares uppfattning om barns lek i förskolan och dess betydelse för barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elena Allaoui; [2020]
    Nyckelord :Barn; vårdnadshavare; uppfattning; förskola; fri lek; pedagogstyrd lek; lek; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen kring vårdnadshavares uppfattningar om barns lek i förskolan, och mer specifikt deras uppfattningar om lekens betydelse för barns lärande. I det här examensarbetet har jag valt att tillämpa en kvalitativ forskningsmetod för att erhålla ett underlag för att uppnå syftet bakom studien. LÄS MER

  4. 39. Att utveckla läsning genom musik : En litteraturstudie om läsutveckling med hjälp av musik som ett pedagogiskt redskap i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Johansson Julia; Wixtröm Fanny; [2020]
    Nyckelord :musik; ordförråd; avkodning; läsförståelse; läsförståelsestrategier;

    Sammanfattning : Läsning är en förmåga som alla elever behöver utveckla för att kunna tillägna sig kunskaper och för att kunna orientera sig i ett komplext informationssamhälle. Många elever uppvisar dock svårigheter i utvecklingen av läsningens delkomponenter, vilket kan ses som problematiskt. LÄS MER

  5. 40. Intervjuer med förskollärare om perspektiv och tankar kring högläsning på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mukta Sundin; [2020]
    Nyckelord :emergent literacy; interview technique; reading aloud; the preschool teacher´s way of working; preschool teacher’s approach; Emergent litteracitet; intervjuteknik; högläsning; förskollärarens arbetssätt; förskollärares tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Förskollärarens högläsning utgör en stor del av förskolans vardag. De flesta barn älskar att sitta med en bok och höra när förskolläraren läser och vill helst läsa samma bok om och om igen. Högläsning är något positivt där barnen kan utveckla sitt språk och lärande. LÄS MER