Sökning: "Pedagogiskt redskap"

Visar resultat 31 - 35 av 279 uppsatser innehållade orden Pedagogiskt redskap.

  1. 31. Högläsningens syfte och former : En intervjustudie om lärares syn på högläsning i svenskundervisningen i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lina Cederhorn; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; svensklärare; svenskundervisning; bokval; sociokulturellt perspektiv; scaffolding; proximal utvecklingszon; kulturella redskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att undersöka vad ett antal svensklärare i årskurs 4–6 säger när det gäller hur och varför de arbetar med högläsning. För att generera data till undersökningen har semistrukturerade intervjuer använts. LÄS MER

  2. 32. “För att vi har hört att den skulle vara så bra” : En studie om hur förskollärare resonerar kring pedagogisk användning av appar i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolin Andersson; Sarah Molgaard; [2020]
    Nyckelord :applikationer; förskola; pedagogisk användning; ikt;

    Sammanfattning : I förskolan har digital kompetens och digitala verktyg fått en större roll. I den nya Läroplan för förskolan (Lpfö 2018, s. 15) anges det att förskollärare har fått ett tydligare ansvar att använda digitala verktyg som kan stimulera barns utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 33. En studie om pedagogers syn på användning av bildstöd för att uppmuntra barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Lindgren; Sofie Westman; [2020]
    Nyckelord :AKK; Bildstöd; Förskola; Kommunikation; Pedagogiskt redskap;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att få mer kunskap och undersöka hur pedagoger använder bildstöd i förskolan samt om pedagogernas användning av bildstöd kan leda till en bättre språkförståelse och språkutveckling hos barnen. Studien kan bidra med kunskap om hur pedagoger kan använda bildstöd i olika situationer. LÄS MER

  4. 34. Att lära genom lek : En kvalitativ studie av hur lärare i årskurs F-2 ser på leken som pedagogiskt redskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennie Asplund; [2020]
    Nyckelord :lek; literacy; skola; styrdokument; förskoleklass; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är undersöka synsätt på lek bland lärare i förskoleklass och i lågstadiet, särskilt vad som gäller deras syn på leken som en del av lärandet. Syftet är även att undersöka hur leken används i undervisningen för att främja läs- och skrivförmågan (literacy) samt vilka skillnader det finns i hur leken används i olika årskurser. LÄS MER

  5. 35. Ska jag ladda ner den här applikationen? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning i arbetet med applikationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Charliana Berglund; Suva Kaka; [2020]
    Nyckelord :Applikation; förskola; lärplatta; pedagogiskt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap om förskollärares arbete med applikationer på förskolan. Vi använde oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Tio yrkesverksamma förskollärare blev intervjuade från sex olika förskolor. LÄS MER