Sökning: "Politisk konsumtion"

Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade orden Politisk konsumtion.

  1. 16. Individen – medborgare eller konsument?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nina Morby; [2019]
    Nyckelord :Globalism; individualism; consumer society; political consumption; media portrayal; konsumtionssamhälle; politisk konsumtion; medias porträttering; idealtypsanalys; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to explain which conditions may lay behind the emergence of the political consumer, focusing on globalization, individualism and the increase of consumerism as a result of the rise of global political issues such as climate change. Thereafter, the portrayal of this transition will be investigated in Swedish media by comparing debate articles considering environmental and climate issues, with a time difference of three decades. LÄS MER

  2. 17. @LilMiquela : konsumtion, politik och välgörenhet genom fejkad verklighet

    L1-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Louise Madsen; Eric Hansson; [2019]
    Nyckelord :Virtuell influencer; konsumtion; makt; autenticitet; Instagram; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen ”@LilMiquela - Konsumtion och välgörenhet genom fejkad verklighet” syftar till att analysera framställningen av den virtuella influencern Miquela Sousa, LilMiquela. Arbetet uppmärksammar särskilt hennes relation till konsumtion och politisk aktivism. LÄS MER

  3. 18. Klimatdebatten är en ideologisk hybrid. En kvalitativ studie om hur nyhetstidningar ramar in diskussionen om klimatförändringar genom en politisk ideologisk positionering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Linda Jönsson; Dorentina Rama; [2019]
    Nyckelord :klimatförändringar; nyhetstidningar; politisk ideologi; kvalitativ innehållsanalys; inramningsteori; ideologi; Sverige;

    Sammanfattning : Nyhetstidningar influerar sina läsare genom att rama in sina texter på olika sätt i ledarartiklarna. Denna kvalitativa innehållsanalys visar hur Dagens ETC, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Samtiden positionerar sig genom sina politiskt ideologiska hemvister för att föra fram sina budskap gällande klimatförändringarna. LÄS MER

  4. 19. Bemanningspersonal - ett personaletiskt skyddsnät : En studie om kundföretags syn på bemanningspersonal

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Linnéa Carlsson; Isabella Consoli; [2018]
    Nyckelord :temporary work; temporary workers; work ethics; costumer company; user company; flexicurity; bemanningspersonal; personaletik; bemanningsbranschen; kundföretag; flexicurity;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att identifiera teoretiska begrepp för att kunna förstå kundföretags till synes konsumtionsinriktade hantering av bemanningspersonal. Vidare ämnar studien beskriva den förändrade personaletiken gällande bemanningspersonal, vilken verkar ligga till grund för hanteringen av personalgruppen. LÄS MER

  5. 20. Den (själv)medvetna konsumenten : Politisk konsumtion och studenters strävan efter erkännande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Adam Strömdahl Östberg; Simon Helperin; [2018]
    Nyckelord :Politisk konsumtion; Pierre Bourdieu; habitus; symboliskt kapital; erkännande; reflexivitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur åtta studenter som identifierar sig själva som medvetna konsumenter använder politisk konsumtion som strategi för att söka erkännande inför sig själv och andra. Studien tar särskild hjälp av teoretiska begrepp konstruerade av Pierre Bourdieu. LÄS MER