Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. The Church That Ran Away : An ecumenical and factorial analysis of the 1913 relocation of the English church in Stockholm

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kyrkohistoria och missionshistoria

    Författare :Lucas Svärd; [2023]
    Nyckelord :Church of England; Relocation; English church; Stockholm; 1913; Princess Margaret; Ecumenism; Foreign Chaplaincy; Saint Peter and Saint Sigfrid; Engelska Kyrkan; Förflyttning; Flytt; Stockholm; 1913; Prinsessan Margaret; Ekumenik; Utlandskyrka; Sankt Peter och Sankt Sigfrid;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Komplexitet och Konflikt : En karaktärsanalys av Hayao Miyazakis hjältar i Prinsessan Mononoke och Det levande slottet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Annika Jansson; Evelina Trygg-Svartling; [2023]
    Nyckelord :Prinsessan Mononoke; Det levande slottet; Ashitaka; San; Sophie Hatter; Hauru Jenkins Pendragon; Sophie; Hauru; Hayao Miyazaki; Studio Ghibli; karaktärskomplexitet; konflikt; emotioner; hjältegestalt; persona; skugga; karaktärsklocka; hjältar;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar fyra hjältar från två av Hayao Miyazakis filmer. De utvalda hjältarna är Ashitaka och San från Prinsessan Mononoke (Miyazaki, 1997) samt Hauru och Sophie från Det levande slottet (Miyazaki, 2004). LÄS MER

  3. 3. Jag förstår inte? : En forskningsundersökning i hur man skapar pedagogiska verktyg för att praktisera lättillgänlig konstpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Elin Alm Rosenblad; [2022]
    Nyckelord :Konstpedagogik; audioguide; konstnärliga diskursen; kulturellt kapital; Reggio Emilia- Pedagogiken; icke-auktoritär konstpedagogik; Carlo Derkert; den gemensamma bilden;

    Sammanfattning : Att förstå konst kan upplevas mycket svårt om man själv inte har rätt utbildning i bagaget. Utställningar och museum praktiserar konstpedagogik men denna utgår många gånger utifrån människor med kulturellt kapital. LÄS MER

  4. 4. Royality Shows : mediala representationer av prinsessan Sofia och prins Daniels förkungligande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Julia Liliedahl; [2022]
    Nyckelord :Bourdieu; klass; stereotyper; medieframställning; kungahuset; prinsessan Sofia; prins Daniel ; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den kungliga nyhetsbevakningen utifrån den mediala framställningen av ingifta kungligheter likt prinsessan Sofia, tidigare Hellqvist och prins Daniel, tidigare Westling har en trend om att vara både stereotyp och beroende av de problem som den fas av förkungligande innebär. Detta synliggörs främst utifrån prinsessan Sofias bakgrund inom kommersiella och skandalösa framträdanden både i dokusåpan Paradise Hotel och glamour-tidningen Slitz. LÄS MER

  5. 5. ”Huvudsaken är väl att man är en bra människa” : En kvalitativ textanalys av innehåll gällande könsmönster, könsidentitet och sexualitet i skönlitteratur för årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Minolf; Fanny Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :pedagogik; didaktiskt innehåll; lågstadiet; högläsning; skönlitteratur; kvalitativ textanalys; sex- och samlevnadsundervisning; könsmönster; könsidentitet; sexualitet; heteronormen; normativ; normavvikande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra vilket innehåll gällande könsmönster, könsidentitet och sexualitet som finns i skönlitteratur för årskurs 1–3, för att lågstadielärare potentiellt ska kunna använda böckerna i ett högläsningssyfte i sin sex- och samlevnadsundervisning. Studiens teoretiska utgångspunkter är den didaktiska frågan vad, heteronormen, könsmönster, könsidentitet och sexualitet. LÄS MER