Sökning: "Problem-based teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Problem-based teaching.

  1. 1. Self-efficacy i matematisk problemlösning : En litteraturstudie om undervisningsmetoder för ökad self-efficacy hos gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Caroline Hallqvist; Martin Purfürst; [2024]
    Nyckelord :matematik; self-efficacy; problemlösning; undervisningsmetoder; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Denna studie är genomförd som en strukturerad litteraturanalys och syftar till att sammanställa undervisningsmetoder lärare kan använda för att för att öka gymnasieelevers self-efficacy inom matematisk problemlösning, samt undersöka hur aktuell forskning beskriver self-efficacy inom just problemlösning. Litteratur har främst sökts i databasen ERIC, men även UniSearch har använts som komplement. LÄS MER

  2. 2. Multipla undervisningsmetoder för adderat intresse : Inslag av grupparbete, laborativa moment och problemlösning i matematikundervisningen samt dess effekter på elevernas intresse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Hanna Lindholm Jönsson; Sofi Bornlid; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Intresse; Variation; Grupparbete; Laborativa moment; Problemlösning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie redogör för i vilken utsträckning inslag av variation i form av grupparbete, laborativa moment och problemlösning i matematikundervisningen kan påverka elevers intresse för matematik, och isåfall vilka aspekter av variationen som visar sig vara avgörande för ett ökat intresse. För att besvara studiens frågeställningar har vetenskapliga artiklar kopplade till respektive variationsform sökts med förutbestämda urvalskriterier i databasen ERIC. LÄS MER

  3. 3. Aktiva högstadieelever : En litteraturstudie av effekter av aktiva lärmetoder i naturvetenskaplig undervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Erica Newkumet; [2022]
    Nyckelord :active learning; science; junior high school; year 7-9; problem based learning; peer instruction; just-in-time teaching; flipped classroom; aktivt lärande; naturvetenskap; högstadiet; årskurs 7-9; problembaserat lärande; peer instruction; just-in-time teaching; flippat klassrum
;

    Sammanfattning : Många studier har genom åren visat på effektiviteten av aktiva lärmetoder hos studenter på universitet och senare även i undervisning av små barn. Effekten av dessa metoder på högstadieungdomar är däremot inte väl kända. LÄS MER

  4. 4. Problembaserad undervisning i årskurs 4–6 : En kvalitativ intervjustudie med matematiklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Moa Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Problem-based teaching; Mathematics; Elementary School; Problem-solving; Problembaserad undervisning; Matematik; Grundskola; Problemlösning;

    Sammanfattning : Flera forskare har kommit fram till att problembaserad undervisning kan hjälpa elever att utveckla förståelse för matematik (Behlol, Rafaqat & Hifsa, 2018; Karlsson Wirebring et al., 2015; Wheatley, 1992). Syftet med denna studie är därför att belysa hur matematiklärare beskriver att de arbetar med en problembaserad undervisning. LÄS MER

  5. 5. Undervisningsmetoder i matematik : Problembaserad undervisning och traditionell undervisning i ett samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Malin Carlstein; Moa Olofsson; [2020]
    Nyckelord :Problembaserad undervisning; Matematik; Utbildning;

    Sammanfattning : En problembaserad undervisning tillåter matematikundervisningen att vara utmanande och undersökande för eleverna. Till skillnad från den traditionella undervisningen är syftet att eleverna ska ställas inför problem som de får arbeta med för att komma fram till en lösning. LÄS MER