Sökning: "Programmering Python"

Visar resultat 26 - 30 av 39 uppsatser innehållade orden Programmering Python.

  1. 26. Är Python pyton? : Erfarenheter vid användning av programmering i matematikundervisning i grundskolans senaste år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Ulrika Balla; [2019]
    Nyckelord :programmering; matematik; grundskolans senare år; Python; didaktik; pedagogik; matematikundervisning; högstadiet;

    Sammanfattning : Hösten 2018 inrättades en reviderad läroplan för grundskolan och gymnasiet. Den största förändringen var att programmering har lagts till i matematik- och teknikämnena. Med detta kommer frågor om hur programmering ska användas i matematikundervisningen och samtidigt inte försämra elevernas kunskaper och resultat. LÄS MER

  2. 27. Konstruktion och programmering av Arduino-baserad robot för kartläggning av rum genom ultraljud

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för teknikvetenskaper

    Författare :Nils Lorentzon; Lucas Strömberg; Ivar Wikander; Måns Bengtson; [2019]
    Nyckelord :Robot; SLAM; avståndsmätare; elektronik;

    Sammanfattning : Kartläggning med robotar är ett område som redan tidigt i robotiken setts somviktigt, med många moderna produkter som möjliggjorts av forskningens framsteg.Särskilt med senare tidens implementation av sannolikhetslära och datoralgoritmer föratt lösa problemet SLAM (Simultaneous Localization And Mapping). LÄS MER

  3. 28. Programmering i skolmatematiken : problemlösning eller problemskapande

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för programvaruteknik

    Författare :Klas Wärnå; [2019]
    Nyckelord :programmering; matematik; undervisning; gymnasiet; programmeringsspråk; digitalisering; digital kompetens;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur programmering som verktyg i matematisk problemlösning har implementerats sedan det infördes som obligatoriskt i flera av gymnasiets mattekurser hösten 2018. Syftet är att reda ut vilka programmeringsspråk och programbibliotek som används ute i klassrummen och hur det upplevs av elever och lärare med avseende på svårighetsgrad, nytta för matematiken och om det bidragit till ett ökat intresse för programmering i allmänhet hos eleverna. LÄS MER

  4. 29. Implementering av programmering i matematik åk 7-9 : En litteraturstudie om tre olika programmeringsspråks lämplighet i olika matematikområden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ulrika Balla; [2018]
    Nyckelord :Matematik; programmering; högstadiet; utbildning; Scratch; Python; VBA; Microsoft Excel;

    Sammanfattning : Hösten 2018 inrättas det en ny version av läroplanen från 2011 med mer fokus på programmering. Syftet med denna litteraturstudie är att sammanställa forskningslitteraturens resultat om olika programmeringsspråks lämplighet för högstadiets matematikundervisning, samt lämpliga matematikområden. LÄS MER

  5. 30. Utvärdering av metoder för temporär lagring av data i en webbapplikation

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Programvara och system

    Författare :Tom Almqvist; [2018]
    Nyckelord :visma; cache; datalagring; python; flerkärniga processorer; flertrådat; programmering;

    Sammanfattning : I databasapplikationer är det viktigt att kunna minska belastningen på en databas i syfte att minska responstiden. Detta kan exempelvis åstadkommas med hjälp av olika metoder för temporär lagring av data, något som studerats i detta arbete. De metoder som utvärderats och jämförts i detta arbete är Redis och memcached. LÄS MER