Sökning: "Reading comprehension strategy teaching"

Visar resultat 16 - 20 av 40 uppsatser innehållade orden Reading comprehension strategy teaching.

  1. 16. Lässtrategier i matematikundervisningen : En studie om lärares arbete med matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexandra Widen; [2020]
    Nyckelord :Mathematics; Text task; Reading comprehension; Reading strategies; Reciprocal teach-ing; Transactional strategies instruction; Concept-oriented reading instruction.; Matematik; Textuppgifter; Läsförståelse; Lässtrategier; Reciprok undervisning; Trans-aktionell strategiundervisning; Begreppsorienterad undervisning;

    Sammanfattning : Text information is frequently found in mathematics education. For students to gain an understanding of how to handle the text tasks, a competent teacher is required to provide the students with different kinds of tools to read mathematical text problems. LÄS MER

  2. 17. Lässtrategier : Undervisning om lässtrategier i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Brandes; [2020]
    Nyckelord :Reading strategies; Reading comprehension; Explicit teaching; Lässtrategier; Läsförståelse; Explicit undervisning;

    Sammanfattning : Svenska elevers resultat på internationella studier som PIRLS visar på bristande läsförmåga hos eleverna och på bristande lässtrategiundervisning. Svenska elever undervisas mindre om lässtrategier än övriga deltagande länder i undersökningen. LÄS MER

  3. 18. Lässtrategiundervisning : Lässtrategiundervisning i samband med högläsning och textsamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Amelie Facht; [2020]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading strategies; reading aloud; text conversation; the sociocultural perspective; Läsförståelse; Lässtrategier; Högläsning; Textsamtal; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att ta reda på hur sex lågstadielärare arbetar med lässtrategier i samband med högläsning och textsamtal. Undersökningen syftade även till att ta reda på vilka frågor lärarna ställer under dessa samtal för att kontrollera elevernas förståelse, samt vilka fördelar undervisningsmetoden har ur ett lärarperspektiv. LÄS MER

  4. 19. Lärarpersektiv på lässtrategier : En intervjustudie om undervisning i lässtrategier i årskurs 7–9

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carin Stegå; [2020]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelsestrategier; läsförståelse; undervisning;

    Sammanfattning : The present thesis aims to investigate how seven teachers of Swedish in the compulsory school´s later years’ experience and describe the use of reading comprehension strategies in teaching, the difficulties that may arise and the knowledge the teachers have of reading comprehension strategies. The purpose is to explore which models’ teachers use in their teaching as well as how reading strategies are integrated. LÄS MER

  5. 20. I valet och kvalet : En undersökning om effekten av val och valmöjligheter avseende läsning i digital miljö

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Erik Häggström; Simon Sundin; [2020]
    Nyckelord :Choice; digital web environment; reading; reading comprehension; interest; desire to read; motivation; Val; digital miljö; läsning; läsförståelse; intresse; läslust; motivation;

    Sammanfattning : Att erbjuda valmöjligheter är en metod som lärare ibland använder i hopp om att förbättra elevers resultat och engagemang. Tidigare undersökningar avseende effekten av val vid läsning har resulterat i ett blandat utfall. LÄS MER