Sökning: "Reading comprehension strategy teaching"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden Reading comprehension strategy teaching.

  1. 21. Att vägleda flerspråkiga elever inför läsning : En kvalitativ undersökningsstudie av arbetet inför läsning av skönlitterära texter i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Patrik Jourabji; [2019]
    Nyckelord :Läsförståelse; inför läsning; lässtrategin att förutsäga; flerspråkiga elever och sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Research shows that there are more multilingual pupils in Swedish classrooms than ever before. Therefore, it is important that teachers guide the pupils on reading comprehension as this has a crucial role in pupils' development in reading. LÄS MER

  2. 22. Läsförståelse: ett kollegialt samarbetsuppdrag? : En kvalitativ intervjustudie med lärare i årskurs tre med fokus på samarbete med bibliotekarier kring läsförståelse

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Elvir Krslak; [2019]
    Nyckelord :School librarians; School library; Elementary school; Reading comprehension; Teacher librarian collaboration TLC ; Reciprocal teaching RT ; Qualitative research method; Skolbibliotekarier; Skolbibliotek; Grundskola; Läsförståelse; Samarbete mellan lärare och bibliotekarier TLC ; Reciprocal teaching RT ; Kvalitativ undersökning;

    Sammanfattning : In this study, a total of five teachers were interviewed in grade three from four different schools in Stockholm. Three of these schools are located in different suburbs and one school is located in the central part of Stockholm. LÄS MER

  3. 23. Läsförståelsestrategier – verktyg för att förstå en text : En kvalitativ studie om hur fem lärare använder sig av läsförståelsestrategier för att utveckla elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Klaesson; [2019]
    Nyckelord :Reading comprehension strategies; Reading comprehension; Reading comprehension strategy teaching; Teaching models in reading comprehension; Läsförståelsestrategier; Läsförståelse; Läsförståelsestrategiundervisning; Undervisningsmodeller i läsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem verksamma lärare i årskurs 1-3 använder läsförståelsestrategier i sin undervisning för att utveckla elevers läsförståelse. Utifrån syftet formulerades tre frågeställningar: Vilka läs-förståelsestrategier används av lärarna? I vilka undervisningskontexter används läsförståelse-strategier? Vad anser lärarna vara särskilt viktigt i arbetet med läsförståelsestrategier? Studien är av kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer har genomförts. LÄS MER

  4. 24. Vad kan du göra när du inte förstår vad du läser? : En kvalitativ studie om lärares användande av läsförståelsestrategier i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Karlsson; [2019]
    Nyckelord :reading comprehension strategies; reading comprehension; reading comprehension strategy teaching; teaching models in reading comprehension; grade 1-3; läsförståelsestrategier; läsförståelse; läsförståelsestrategiundervisning; undervisningsmodeller i läsförståelse; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Läsförståelse är viktigt för att klara sig i ett kunskapssamhälle som bygger på skriftspråklig kompetens (Bråten, 2008a). Det senaste resultatet i Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) 2016 visar att svenska elever är svagare i att tolka och värdera texter jämfört med andra länder (Skolverket, 2017b). LÄS MER

  5. 25. Läsförståelse i läromedel : En läromedelsanalys med fokus på läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Svensson; [2019]
    Nyckelord :Teaching material analysis; Reading comprehension; Reading comprehension strategies; Modelling; Läromedelsanalys; Läsförståelse; Läsförståelsestrategier; Modellering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur arbetet med läsförståelse behandlas i tre läromedel i svenska för årskurs två. Utifrån syftet formulerades tre forskningsfrågor: Vilka olika läsförståelsestrategier förekommer i elevernas arbetsbok? Vilka kunskapskrav motsvarar arbetsbokens uppgifter som är kopplade till läsförståelsestrategier? Hur beskrivs lärarens roll och arbetssätt i lärarhandledningen kopplat till arbetet med läsförståelsestrategier? I studien genomfördes en innehållsanalys av läromedlen. LÄS MER