Sökning: "Reading comprehension strategy teaching"

Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade orden Reading comprehension strategy teaching.

  1. 11. "... det är lättare att beräkna addition,för eleverna har inte befäst multiplikationen än." : En kvalitativ studie om vilka svårigheter som finns för lärande inom multiplikation i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cama Culum; Isabelle Arnesson; [2021]
    Nyckelord :multiplication; difficulties; solution strategies; year 3; variation theory; multiplikation; svårigheter; lösningsstrategier; årskurs 3; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka svårigheter som finns för lärande inom multiplikation i årskurs 3. För att besvara studiens syfte tillämpades en diagnos samt semistrukturerade intervjuer som metod. Diagnosen genomfördes i två klasser i årskurs 3 och två pedagoger intervjuades för vidare undersökning. LÄS MER

  2. 12. Analyzing the benefits of reading strategy instruction for reading comprehension in L2 English learners

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Gustav Wibell-Kähr; Filip Nilsson Ek; [2021]
    Nyckelord :Reading strategies; L2; metacognitive strategies; active reading; top-down strategies; bottom-up strategies;

    Sammanfattning : This study investigates the potential benefits of reading strategy instruction in the English classroom in an L2 learner context. We examined the effects of reading strategy instruction on reading comprehension for L2 learners and investigated howreading strategies should be taught in the context of Swedish upper secondary school. LÄS MER

  3. 13. Lärares arbete med likvärdighet i läsundervisningen : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Theresia Renström; [2021]
    Nyckelord :Equitable teaching; reading difficulties; teaching strategy; reading comprehension; fiction; Likvärdighet; lässvårigheter; undervisningsstrategier; läsförståelse; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Likvärdig undervisning är en viktig del av svensk skola. Forskning visar däremot att målet med att bedriva en likvärdig undervisning är svår att genomföra i praktiken. Samtidigt som likvärdigheten försämras i svensk skola, verkar elevernas läsförståelse gå i samma riktning och fler är i lässvårigheter än tidigare. LÄS MER

  4. 14. Att göra förutsägelser på mellanstadiet : Lärares arbete med lässtrategin ”att förutspå” för att utveckla elever till goda läsare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Sävenstedt; [2021]
    Nyckelord :Reading Comprehension; the reading strategy to predict; good readers; scaffolding; Läsförståelsestrategier; lässtrategin att förutspå; goda läsare; stöttning;

    Sammanfattning : This qualitative study focuses on finding out how middle school teachers work with the reading strategy “to predict” to develop students into good readers. The starting point was to find out how they work and how they help students become better readers through scaffolding. LÄS MER

  5. 15. A Closer Look at Reading Strategies in the Swedish Syllabus for English as a Second Language : A Literature Review on Strategies for Reading in Upper Secondary School in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Frida Brude; Alice Öhman Ekman; [2021]
    Nyckelord :Reading strategies; second language education; upper secondary school; literature; Swedish National Agency for Education; Lässtrategier; andraspråksundervisning; gymnasieskolan; litteratur; Skolverket;

    Sammanfattning : Given the importance of reading in life, it is worrying that reading comprehension as well as the interest in reading among Swedish students, especially older students, have decreased during the 21st century. One way of addressing this problem is the explicit teaching of reading strategies, which has proven effective in improving reading comprehension and is supported by the revised English as a Second Language (ESL) syllabus published by the Swedish National Agency for Education (SNAE) – effective as of 1 July 2021. LÄS MER