Avancerad sökning
Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
11. Den nya kokboken? : En kvalitativ studie om sociala medier och dess påverkan på konsumenter
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolanSammanfattning : Sociala medier och framför allt Instagram har kommit att få en mer betydande roll i det vardagliga livet där vi interagerar och delar gemensamma intressen med varandra. Att ta bilder på mat och dela dem med varandra har blivit ett av de vanligaste objekten som läggs upp på sociala medier, varför gör folk det? Uppsatsens syfte är att ta reda på hur sociala medier används i vardagen hos personer i åldrarna 36-45 år som lever i barnfamiljer och hur detta påverkar vad de lagar för mat. LÄS MER
12. Kan du le på bilden eller slicka dig på fingret? : En studie om kockens roll i branschen och media.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolanSammanfattning : Abstract The purpose of the study was to investigate the professional chef, the road to success as well as to highlight which factors affects success. This study incorporated both a qualitative content analysis and qualitative interviews. Consequently to broaden the understanding of the affect in success of chef’s as well as media's influence. LÄS MER
13. Taking positions – students' interactions in an educational restaurant context
Magister-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolanSammanfattning : Running a restaurant as a course in university implies several complicated conditions, some of these conditions include teamwork and students agreeing with each other, and this tends to become problematic when students take positions in the educational restaurant. This thesis aims to clarify such positions by using Bourdieu’s concepts of habitus, field and cultural capital. LÄS MER
14. STRUKTUREN I ETT RESTAURANGSKÖK : En kvalitativ forskning om Mintzbergs teorier i förhållande till praktiken
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolanSammanfattning : En hel del fakta saknas om hur effektiva organisationsstrukturer är uppbyggda inom kök hos restauranger då det mestadels har forskats om andra typer av företag och organisationer. Henry Mintzbergs vetenskapliga bok Structure in Fives: Designing Effective Organizations ligger till grund för detta arbete. LÄS MER
15. Terroirfenomenet : En kvalitativ undersökning om betydelsen av terroir i Bourgogne
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolanSammanfattning : Syftet med den här studien är att klargöra och förklara begreppet terroir ur en tvärvetenskaplig synvinkel. En fältstudie genomfördes i Bourgogne där observationer och kvalitativa intervjuer med vinmakare om deras relation till terroir ägde rum. LÄS MER