Sökning: "Restauranghögskolan Umeå"

Visar resultat 26 - 30 av 37 uppsatser innehållade orden Restauranghögskolan Umeå.

  1. 26. Affärsresenärers måltidsval : En multimetodologisk studie i hur affärsresenärer gör sina måltidsval

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Andrea Söderlund; Samuel Moschna; [2016]
    Nyckelord :måltidsval; affärsresenärer; netnografi; tripadvisor;

    Sammanfattning : Varje dag gör vi ca 220 val relaterade till vad vi äter och dessa val påverkas av faktorer så som hur mycket pengar eller vilka smakpreferenser vi har. Affärsresenärer är en köpkraftig grupp inom turistnäringen och ett intresse väcktes att studera denna grupp ur ett måltidsperspektiv. LÄS MER

  2. 27. I bryggarens "tankar" : En studie om hantverksbryggare och deras produkter.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Elin Karlsson; Ida Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :Brewpub; Microbrewery; Craft brewery; Hantverksbryggeri; Mikrobryggeri; Öl; Bryggare;

    Sammanfattning : Abstract Vi upplever det intressant att hantverksbryggerier inte tydligt förmedlar sina tankar bakom produkten. Kan det bero på att de inte reflekterar över hur eller till vad produkten ska konsumeras? Funderingen ligger till grund för uppsatsens syfte som är att försöka utröna hur ägare och bryggare vid olika hantverksbryggerier tänker kring sina produkter, vad de har för utgångpunkt och i vilket sammanhang de tänker att produkterna ska konsumeras. LÄS MER

  3. 28. Airdine : En kollaborativ autoetnografisk studie om att vara värdar för främlingar.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Erik Normark; Robert Veitch Bystedt; [2016]
    Nyckelord :Action research; Airdine; Collaborative autoethnography; Hospitality; Sociology; Commensality; The stranger.; Aktionsforskning; Airdine; Kollaborativ autoetnografi; Värdskap; Sociologi; Kommensalitet; Främlingen.;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar redovisa en kollaborativ autoetnografisk studie utifrån begreppen värdskap, sociologi, kommensalitet och främlingen. Studiens övergripande syfte är att skapa en förståelse kring hur måltidsevent anordnade i Umeå via mobil-applikationen Airdine upplevs ur värdens perspektiv. LÄS MER

  4. 29. Upplevelserummets påverkan på måltidsupplevelsen : Hur kan en restaurang förmedla en måltidskontext med hjälp av upplevelserummet och det öppna köket?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Frida Passoja; Michaela Saax; [2016]
    Nyckelord :måltidskontext; öppet kök; samskapande;

    Sammanfattning : Idag erbjuder en restaurangmåltid en helhetsupplevelse där maten inte ensam längre står i huvudfokus. Upplevelserummet får allt större betydelse och  i en strävan efter unicitet har det öppna köket blivit populärare än någonsin. LÄS MER

  5. 30. Insikter om intäkter : En studie i Restaurant Revenue Management på restaurang

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Philip Nordström; Karl Lundqvist; [2016]
    Nyckelord :Revenue management; Restaurant revenue management; Restaurang; sittid; bordsanvändning;

    Sammanfattning : Hotellbranschen och flygbranschen har länge använt sig av Revenue Management för att kartlägga sin efterfrågan för att på så sätt öka sina intäkter samtidigt som de ökar värdet för sina kunder och gäster. Då restaurangbranschen på många sätt liknar dessa två branscher kan det anses förbryllande och problematiskt att strategin inte implementerats i lika stor omfattning på restaurang. LÄS MER