Sökning: "Resursperson"
Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade ordet Resursperson.
11. Resurspersoners kunskaper för att bemöta barn med ADHD i förskola och skola En enkätundersökning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilka kunskaper som en kommuns centralt anställda resurspersoner upplever sig ha gällande att bemöta och anpassa undervisningen för barn och elever med ADHD. Främst undersöks vilka kunskaper resurspersonerna upplever att de själva har och är i behov av men i studien undersöks även vilken kunskaper de anser behövs i de arbetslag de arbetar, samt vilka påverkansfaktorer som synliggörs gällande kunskapsutvecklingen. LÄS MER
12. Pedagogers arbete för att möjliggöra delaktighet för barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Mitt syfte är att bidra med kunskap om pedagogers arbete med barns delaktighet i förskolan, med inriktning på barn i behov av särskilt stöd. För att undersöka detta har jag gjort intervjuer med pedagoger i förskolan. LÄS MER
13. ”Tillgänglighet är olika för olika barn” : En studie om pedagogers erfarenheter kring att skapa en tillgänglig förskolemiljö för barn med funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Bakgrunden till min studie är att bristande tillgänglighet blev en ny form av diskriminering den 1 januari 2015. Därför syftar denna studie till att undersöka pedagogers erfarenheter och uppfattningar kring begreppet tillgänglighet och de möjligheter och hinder som pedagogerna ser när det gäller att skapa en tillgänglig miljö. LÄS MER
14. Elever med diagnosen ADHD i fritidshem : Pedagogers uppfattningar om arbetet med eleverna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Vår studie handlar om elever med ADHD i fritidshemmet, utifrån pedagogers uppfattningar. Syftet med studien var att få en förståelse för hur pedagoger arbetar med elever som har diagnosen ADHD. Vi gjorde en kvalitativ studie med semistukturerade intervjuer som metod. Intervjuer genomfördes med nio pedagoger på sju fritidshem i landet. LÄS MER
15. Användning av 3D-skrivare i grundskolan för barn med synnedsättning
Master-uppsats, Lunds universitet/InnovationSammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka om det går att använda 3D-skrivare för att skriva ut modeller i pedagogiskt syfte för barn med synnedsättning. Ett antal modeller skrevs ut till två barn med blindhet som gick på två olika grundskolor i Skåne. LÄS MER