Sökning: "Riksdag och regering"
Visar resultat 31 - 35 av 85 uppsatser innehållade orden Riksdag och regering.
31. Miljöpartiet och flyktingkrisen 2015 : Att behålla regeringsmakten till varje pris?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Miljöpartiet är ett parti som i sitt partiprogram målar en vision om en öppen värld där människor kan röra sig fritt. Att partiet, som tillsammans med Socialdemokraterna satt i regering, medverkade till beslutet att skärpa asyllagstiftningen till EU:s miniminivå i samband med flyktingkrisen 2015 väckte därför reaktioner. LÄS MER
32. Ej välkommen utan papper… : En fallstudie för att studera den teoretiska utgångspunkten för Sveriges hantering av flyktingkrisen 2015
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : The purpose with this essay is to examine the hypothesis that states during crisis acts more influences by realism than liberalism. The essay will focus on the ongoing refugee crisis in Sweden and mainly on the insertion of ID-controls and how politicians motivate there decision. LÄS MER
33. Naturvetenskap i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den reviderade läroplanen för förskolan trädde i kraft 2011. Vi har i denna studie intervjuat förskollärarna om hur de har upplevt läroplanens reviderade mål i naturvetenskap samt hur de relaterar dessa mål till verksamheten. Vi valde att göra en kvalitativ undersökning där vi intervjuade fem förskollärare. LÄS MER
34. Mot ett mål utan karta - En studie av hur förvaltningen styrs genom miljökvalitetsmålet Giftfri miljö
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : År 2010 fastslogs de idag gällande 16 nationella miljökvalitetsmålen i Sveriges riksdag. Bland dessa är Giftfri miljö kanske ett av de mest komplexa målen att uppnå. LÄS MER
35. Naturvetenskap i förskolan: En studie av några förskollärares upplevelser av naturvetenskap i förskolan ur ett implementeringsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den reviderade läroplanen för förskolan trädde i kraft 2011. Vi har i denna studie intervjuat förskollärarna om hur de har upplevt läroplanens reviderade mål i naturvetenskap samt hur de relaterar dessa mål till verksamheten. Vi valde att göra en kvalitativ undersökning där vi intervjuade fem förskollärare. LÄS MER