Sökning: "Ryan Grund"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Ryan Grund.

  1. 1. Compounding the Problem? : Gated Communities in Climate and Environmental Disaster Fiction

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ryan Nicholas Walsh; [2023]
    Nyckelord :Octavia E. Butler; The Parable of the Sower; The Parable of the Talents; Naughty Dog; The Last of Us; The Last of Us: Part II; Neil Blomkamp; Elysium; ecocriticism; post-apocalypse; critical dystopia; climate change criticism; gated community; urban studies; agency; the Other; video game studies; ergodic literature.; Octavia E. Butler; The Parable of the Sower; The Parable of the Talents; Naughty Dog; The Last of Us; The Last of Us: Part II; Neil Blomkamp; Elysium; ekokritik; postapokalyps; kritisk dystopi; klimatfiktion; grindsamhällen; urbana studier; agens; det Andra; spelforskning; ergodisk litteratur.;

    Sammanfattning : The gated community motif occurs frequently within climate and environmental disaster fiction. This thesis investigates its occurrence across three media to establish how the gated community mode of living, as rendered in post-apocalyptic speculative fiction, responds to the threat and consequences of climate and environmental crisis. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers motivation, kunskapsmässiga och framtida mål i ämnet spanska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rebecka Biro; [2023]
    Nyckelord :foreign language learning; foreign language study; goal; ideal L2 self; integrative motivation; intrinsic and extrinsic motivation; motivation; Spanish; target; ideal L2 self; inre och yttre motivation; integrativ motivation; moderna språk; motivation; mål; självbilder; spanska; språkinlärning; språkstudier;

    Sammanfattning : Elevers motivation samt kunskapsmässiga och framtida mål i spanska undersöks utifrån enkätsvar från 77 gymnasieelever i steg 3 och 4 samt intervjuer med två elever i steg 5. Arbetets teoretiska ramverk utgörs av tre motivationsteorier: self-determination theory (Deci & Ryan, 1985) med begreppen inre och yttre motivation, the socio-educational model (Gardner, 2001) med begreppet integrativ motivation och L2 Motivational Self System (Dörnyei, 2009) med begreppet ideal L2 self. LÄS MER

  3. 3. En jämförelsestudie av kvalitet mellan privat och kommunal driven äldreomsorg inom Borås stad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Ryan Mohammad; Hizel Hussein; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under de kommande decennierna kommer antalet äldre att öka kraftigt i de flesta västeuropeiska länder på grund av ökad medellivslängd och den stora kortheten av födslar under åren efter andra världskriget. Denna våg av äldre sätter press på de offentliga budgetarna och pensionsreformer diskuteras hett i de flesta länder. LÄS MER

  4. 4. Döljande av synliga skruvhål för att förbättra användarupplevelsen : (Konceptframtagning åt SVP WORLDWIDE)

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Industriell produktutveckling, produktion och design

    Författare :Preow Bäckström; Ryan Herreborg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Rapporten innefattar döljande av synliga skruvhål för att förbättra användarupplevelsen, en konceptuell konceptframtagning åt SVP WORLDWIDE. Företaget säljer symaskiner av varumärkena Singer, Husqvarna Viking och Pfaff. Dessa exklusiva symaskiner har synliga skruvhål på baksidan vilket önskas förbättras. LÄS MER

  5. 5. Läslust i gymnasieskolans svenskämne : Fem svensklärares upplevelser av deras arbete med att stimulera elevers lust att läsa skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Davor Bodic; [2022]
    Nyckelord :allmänna och litterära repertoarer; gymnasieskolan; inre och yttre motivation; konstitutiva effekter; läslust; skönlitteratur; svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fem svensklärare i gymnasieskolan upplever sitt arbete med att främja elevers lust att läsa, vilka möjligheter och hinder de upplever i detta arbete samt hur dessa erfarenheter kan förstås i relation till ökade krav på mätbara kunskaper i en alltmer resultatstyrd skola. Studiens empiriska material utgörs av semistrukturerade intervjuer med fem verksamma svensklärare, fördelade på tre olika skolor. LÄS MER