Sökning: "Sångundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 143 uppsatser innehållade ordet Sångundervisning.

  1. 16. Frigörande av sångrösten : En studie om utforskandet av en fri röst och råröst i sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Linn Westling; [2022]
    Nyckelord :fri röst; råröst; trygghet; andning; kropp; närvaro; sångundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur jag som sångpedagog kan arbeta med elever inriktatmot utvecklingen av en fri röst och rårösten i sångundervisning och hur elever uppleversångundervisningen. Studien genomförs med två elever som får två sånglektioner var. LÄS MER

  2. 17. Genre - Som man bäddar får man ligga : En kvalitativ intervjustudie med sånglärare på kulturskolan och deras relation till genrer i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Julia Nylander; [2022]
    Nyckelord :singing; genre breadth; municipal school of arts; interviews; socio cultural perspective  ; sång; genrebreddning; kulturskola; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa arbetet med genrebreddning inom sångundervisning på kulturskola och identifiera vilken betydelse sånglärares utbildning och musikaliska bakgrund har för elevers möjligheter att få sjunga olika genrer. Forskningsfrågorna är följande: Vilka möjliga mönster finns mellan lärares undervisning och deras egna genreintresse, musikaliska identitet och utbildning? Hur talar sånglärare på kulturskolan om sitt arbete med genrebreddning? Tidigare forskning om ämnet visar starka kopplingar mellan genre och identitet, samt att undervisningen påverkas av lärarens musikaliska bakgrund. LÄS MER

  3. 18. “Är jag ignorant?”: En kvalitativ intervjustudie om individuell sångundervisning för transpersoner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Linnea Simon; [2021]
    Nyckelord :Identitet; Språkbruk; sång; Sångundervisning; Transperson; Trans* ; Trans* röst; Trans* sångare; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Identity; Language use; Singing tuition; Transgender; Trans* voice; Trans* singer; Voice; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : 2017 inkom 153 olika remissyttranden från bland annat Statens skolverk och Statens kulturråd, med förslag för hur transpersoner i Sverige kan få stärkt ställning och levnadsvillkor i Sverige (SOU 2017:92). Mot bakgrund av detta har denna studie för avsikt att kartlägga trans*+sångares och sånglärares uppfattningar om och upplevelser av hur de arbetar tillsammans i individuell sångundervisningen. LÄS MER

  4. 19. Distansundervisning i sång på gymnasiet: Fyra lärares berättelser under våren 2020

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Lisa Karolina Löfqvist; [2021]
    Nyckelord :Coronapandemin; Distansundervisning; Gymnasieskolan; Latency; Sångundervisning; Corona pandemic; Remote instruction; Upper secondary school; Vocal instruction; Performing Arts;

    Sammanfattning : Den 18 mars 2020 och vårterminen ut övergick Sveriges alla gymnasieskolor till distansundervisning i ett försök att minska smittspridningen av coronaviruset Covid-19. Syftet med den här studien har varit att genom kvalitativa intervjuer undersöka och söka kartlägga hur fyra gymnasielärare i sång löste omställningen till digital distansundervisning utifrån ett pedagogiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 20. "Oj! Där kom jag i målbrottet!": En studie om sångares upplevelser och sångpedagogers vägledning genom målbrottet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Viktoria Glans; Karin Regnander; [2021]
    Nyckelord :Målbrott; Röstutveckling; Sångpedagog; Sångundervisning; Adolescent; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Voice Change; Vocal Education; Vocal Teachers; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to understand if and how singers experience voice change in a physical and emotional way and how much knowledge they have about their adolescent voice change. Further on the study also aims to understand how educated and experienced vocal teachers adapt and are working with adolescent voices and how their working methods can be used for other future vocal teachers. LÄS MER