Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Har koffein en omedelbar effekt på energiintaget? En systematisk litteraturöversikt Malin Foxing
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicinSammanfattning : Syfte: Syftet med denna systematiska litteraturöversikt var att undersöka evidensen för huruvida koffein kan ha en omedelbar effekt på energiintaget hos vuxna ≥ 18 år. Metod: Litteratursökningen genomfördes i databaserna Pubmed och Scopus den 21 mars 2023. LÄS MER
2. Cost Efficient Scrap Metal Sourcing
Master-uppsats, Lunds universitet/Teknisk logistikSammanfattning : The steel industry in Sweden is responsible for 10% of the annual Swedish CO2 emissions. As a way to abate this sector, H2 Green Steel are establishing a new green steel production site in Boden. Their way of producing steel, through the EAF route and by using hydrogen-reduced DRI will reduce the CO2 emissions by over 90%. LÄS MER
3. Hållbara skolmåltider : En enkätstudie om hur Sveriges kommuner arbetar med inköp och servering av hållbara livsmedel
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Cirka 20–30% av de globala utsläppen av växthusgaser kommer från livsmedelssektorn. I dagsläget serveras två miljoner måltider inom skola och förskola dagligen. Det finns stora möjligheter att reducera växthusgasutsläppen med hjälp av hållbara skolmåltider. LÄS MER
4. Barns delaktighet och inflytande i förskolan : En kvalitativ studie om hur pedagoger tolkar barns delaktighet och inflytande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogers tolkningar kring barns möjligheter till delaktighet och inflytande i förskolan. Vi genomförde en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER
5. Förskollärares förhållningssätt till barns delaktighet och inflytande : Att skapa förutsättningar för att alla barn ska kunna vara delaktiga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie studeras pedagogers förhållningssätt till barns delaktighet och inflytande i förskolan. Hur pedagogerna arbetar för att göra barnen delaktiga och hur de ger dem inflytande och möjligheten att påverka över sin vardag. LÄS MER