Sökning: "Semantiska beskrivningar"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Semantiska beskrivningar.

  1. 1. Vägen till att förstå religion : En kvalitativ observationsstudie som undersöker hur en religionslärare arbetar med språk- och kunskapsutveckling med elever på introduktionsprogrammet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Olivia Khoshaba; [2023]
    Nyckelord :religionsundervisning; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; stöttning; BICS; CALP; semantisk gravitation; semantisk densitet; kunskap;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur en religionslärare arbetar med språk- och kunskapsutveckling hos elever på introduktionsprogrammet Individuellt val. Syftet var att undersöka hur religionsläraren arbetar för att eleverna ska utveckla ett skolspråk. LÄS MER

  2. 2. Mot en semantisk karta för kontinuativer i germanska språk

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Wilma Syrén; [2023]
    Nyckelord :Phasal polarity; continuity; Germanic languages; corpus; semantic maps; polysemy; Faspolaritet; kontinuitet; germanska språk; korpus; semantiska kartor; polysemi;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker kontinuativer i elva germanska språk genom en kvantitiv och kvalitativ analys av korpusdata. Syftet är att undersöka om den lexikala förändring som beskrivs hos kontinuativer i svenska av Britse (2022) kan observeras i andra germanska språk. LÄS MER

  3. 3. ”De som är duktiga på modersmålet, de är duktiga på svenska också” : En kvalitativ studie om klasslärares och modersmålslärares beskrivningar av undervisning och kommunikation sinsemellan för flerspråkiga elevers skrivutveckling i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Andersson; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; writing; mother tongue teacher; class teacher; communication; flerspråkighet; skrivande; modersmålslärare; klasslärare; kommunikation;

    Sammanfattning : Nästan en tredjedel av grundskolans elever har annat modersmål än svenska. De är berättigade en timmes undervisningstid på modersmålet per vecka trots att forskning visar att de tidiga språkfärdigheterna bör utvecklas på elevens starkaste språk. LÄS MER

  4. 4. The cross-linguistic semantics of intentionality : Causation event descriptions of native Castilian Spanish and British English speakers

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Rickard Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Semantic typology; causation events; intentionality; Spanish speakers; English speakers; Semantisk typologi; orsakshändelser; avsiktlighet; spansktalare; engelsktalare;

    Sammanfattning : This semantic typology study investigates the intentionality of causation event descriptions of ten native British English speakers (NBES) and ten native Castilian Spanish speakers (NCSS). Through a methodology that implements a picture story as non-verbal stimuli and verbal event descriptions, statistical data are gathered on the form and function of the participants’ descriptions. LÄS MER

  5. 5. Investigating Performance of Different Models at Short Text Topic Modelling

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Pratima Rao Akinepally; [2020]
    Nyckelord :Topic Modeling; NLP; word2vec; Universal Sentence Encoder; Podcast; Textanalys; semantiska vektorrum; NLP; word2vec; Universal Sentence Encoder; Poddar;

    Sammanfattning : The key objective of this project was to quantitatively and qualitatively assess the performance of a sentence embedding model, Universal Sentence Encoder (USE), and a word embedding model, word2vec, at the task of topic modelling. The first step in the process was data collection. LÄS MER