Sökning: "framställningen av kvinnor i media"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden framställningen av kvinnor i media.

  1. 1. Från individuella hjältedåd till kollektiv gemenskap : En kvalitativ kritisk diskursanalys om framställningen av det svenska damlandslaget i fotboll i tidningarna Aftonbladet och Expressen under två världsmästerskap.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Lindbäck; Thelma Lönnegren; [2024]
    Nyckelord :Damfotboll; fotboll; VM; världsmästerskap; svenska damlandslaget; jämställdhet; idrott; framställning i media; genus;

    Sammanfattning : Fotboll är den sporten världen över som har störst dragningskraft, både på dam- och herrsidan, vad gäller utövare och åskådare (NE, u.å.). Trots att det är en idrott för både damer och herrar, och att det svenska damlandslaget i fotboll har presterat på en hög nivå under en lång tid (FIFA, u. LÄS MER

  2. 2. Hur gestaltas offer för dödligt partnervåld i media?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kriminologi och polisiärt arbete

    Författare :Emilia Olsson Stjernberg; [2024]
    Nyckelord :Dödligt våld; media; offer; partnervåld; våld i nära relation;

    Sammanfattning : Media kan genom sin gestaltning av offer påverka hur samhället ser på offer vilket i sin tur kan påverka människors rädsla för brott. Studier har visat att rädslan tenderar att öka när offret framställs som en vanlig person. LÄS MER

  3. 3. OnlyFans – Är det konst, porr, handel eller prostitution? : En tematisk innehållsanalys av medias framställning av OnlyFans

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Elina Karlsson; Olivia Ring Hedlund; [2023]
    Nyckelord :onlyfans; media; framställning; prostitution; socialt arbete; tematisk innehållsanalys;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka framställningen av plattformen OnlyFans i svensk nyhetsmedia. För att besvara vårt syfte har vi tre frågeställningar om makt- och genusrelationer, prostitution samt barn och ungas vanmakt. LÄS MER

  4. 4. Ursäkta, får man lov att marknadsföra på detta viset? : en retorisk analys och kritisk diskursanalys av framställningen av vitt nikotinsnus av varumärket Volt i podcasten “Ursäkta”

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Klara Bergholtz; Emma Almers; [2023]
    Nyckelord :Nikotinsnus; podcast; livsstil; kritisk diskursanalys; retorisk analys; native advertising; marknadsföring; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats “Ursäkta, får man lov att marknadsföra på detta viset? En retorisk analys och kritisk diskursanalys av framställningen av det vita snuset Volt i podcasten ‘Ursäkta’” är skriven av Emma Almers och Klara Bergholtz, studenter vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet, inom ämnesområdet Medie- och Kommunikationsvetenskap. Uppsatsen redovisar hur vitt nikotinsnus, en produkt med kända hälsorisker, på ett väldigt lyckosamt sätt marknadsförs i modern, icke-visuell reklamfinansierad media. LÄS MER

  5. 5. Amber Heard, Johnny Depp och rättegången på allas läppar : En kvalitativ semiotisk analys av representationen av Amber Heard och Johnny Depp på medieplattformen TikTok.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :FELICIA STREIFFERT; Merlinda Ajdini; [2023]
    Nyckelord :Amber Heard; Johnny Depp; genus; representation; TikTok; sociala medier; humor; stereotyper; semiotisk analys;

    Sammanfattning : Under år 2018 publicerades en artikel om våld i nära relation i tidningen The Washington Post av skådespelaren Amber Heard. Detta ledde till att Heards före detta make Johnny Depp stämde Heard för förtal. Rättegången hölls år 2022 och blev viral på sociala medier vilket ledde till en stor debatt. LÄS MER