Sökning: "Semiotic"

Visar resultat 1 - 5 av 697 uppsatser innehållade ordet Semiotic.

  1. 1. A gaming-community for all : Visuell representation och inkludering av etniciteter inom spelindustrin

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design; Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Hanna Granlund; Olivia Peter; [2021]
    Nyckelord :games; representation; identity; ethnicity; POC; gamers; media; Spel; representation; identitet; etnicitet; POC; gamers; media;

    Sammanfattning : Syftet i uppsatsen behandlar frågan om hur representation av etniciteter ser ut inom spelindustrin, med fokus på spel i genren RPG. Fokus för undersökningen är spel som tilldelats högst betyg sorterat efter User Score på hemsidan Metacritic.com. LÄS MER

  2. 2. Gestaltning av aktivism på Instagram. : En semiotisk kvalitativ innehållsanalys av @metoosweden och @blacklivesmattersweden:s Instagram - konton och deras tillvägagångssätt för att skapa engagemang och interaktion genom visuella gestaltningar.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Dona Bahtiri; Albin Lagerberg; [2021]
    Nyckelord :Black Lives Matter; Metoo; aktivism; Instagram; semiotik; identifikation; interaktion;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ semiotisk innehållsanalys som behandlar ämnet organisationskommunikation och aktivism på Instagram. De två rörelser som har legat till grund för studien är Metoo och Black Lives Matter. LÄS MER

  3. 3. Svensk reklam vs. den svenska befolkningen : En kvantitativ och kvalitativ analys av icke-vita karaktärers representation i svensk tv-reklam

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Louise Xu; Mathilda Rudolfsson; [2021]
    Nyckelord :commercial; advertising; television; ethnicity; representation; diversity; race; racism; reklam; television; etnicitet; representation; mångfald; rasism;

    Sammanfattning : Följande uppsats är en studie i hur svensk reklam representerar icke-vita respektive vita karaktärer. Internationella studier har visat på att det finns stora brister i hur icke-vita representeras i reklamsammanhang medan det gjorts få liknande studier i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Spectators’ Experience of Watching Dance without Music: A cognitive semiotic exploration of kinesthetic empathy

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap; Lunds universitet/Kognitiv semiotik

    Författare :Khatia Chikhladze; [2021]
    Nyckelord :empathy; kinesthetic empathy; qualitative kinetic dynamics; qualities of movement; vitality affects; emotional arousal; respiration; skin conductance; consciousness; phenomenology; intentionality; classical ballet; contemporary dance.; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Empathy is our ability to experience and understand the mental states of others. In movement perception, and in particular in dance spectatorship, it has been argued that we experience observed movements through our own bodies: kinesthetic empathy. LÄS MER

  5. 5. Aktivist, Javisst! : En kvalitativ fallstudie om Extinction Rebellion Svergies kommunikation på Facebook under Noveberupproret 2020

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media; Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Julia Cenner; Astrid Froede Othelius; [2021]
    Nyckelord :Social movement; Strategic communication; Facebook; environmental issues; Extinction Rebellion; Social rörelse; Strategisk kommunikation; Facebook; Miljö och Klimat; Extinction Rebellion;

    Sammanfattning : Social movements focusing on environmental issues experienced a renaissance in September 2018, and concurrently the environmentally focused social movement Extinction Rebellion was founded. Previous research reveals that social media has become an important tool for social movements for both mobilising and spreading knowledge and information. LÄS MER