Sökning: "Social marknadsekonomi"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Social marknadsekonomi.
1. Revisionspliktens vara eller icke vara
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfråga: Vad har aktörer i en koordinerad marknadsekonomi för syn på revisionsplikten och hur ser sambandet ut mellan synen och deras förtroende för revisorskåren? Syfte: Syftet är att studera aktörers inställning till revisionsplikten för små aktiebolag i KME:n Sverige och undersöka det eventuella sambandet mellan inställningen och förtroende. Metod: Uppsatsen är en fallstudie av Sverige och har en deduktiv ansats. LÄS MER
2. Inte bara hus som hus : Ett underlag till diskussion kring ett lämpligt innehåll i en samtida arkitekturpolitik i Lidköpings kommun
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Under 2018, mitt i en global miljökris, en nationell ökning av sociala klyftor och segregation, accepterade den svenska regeringen en ny nationell arkitekturpolitik, Politik för Gestaltad livsmiljö (Policy for Designed Living Environment). Politiken är förankrad i en marknadsekonomi och förmedlar olika strategier för hållbar utveckling. LÄS MER
3. Consumer’s choice, or is it?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Politisk konsumtion är en växande konsumentrörelse där individer konsumerar inte enbart för att maximera egennytta, utan även för att skapa godartad samhällelig förändring, lokalt som globalt. Den teoretiska debatten kring detta fenomen vilar på grunder såsom neoklassisk marknadsekonomi och idén om den suveräna konsumenten. LÄS MER
4. Commitment inom hållbarhetsrapportering
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för ekonomivetenskap och juridikSammanfattning : Studier visar att konsumenter föredrar företag som är ansvarstagande och kan välja att bojkotta företag som inte uppvisar en god hållbarhetsrapportering. Dock visar viss forskning att för mycket rapportering om hållbarhetsarbete kan få negativa konsekvenser, exempelvis ökad skepticism hos intressenterna. LÄS MER
5. Införlivandet av det nya upphandlingsdirektivet utifrån ett konkurrensperspektiv - Vad blir konsekvenserna för små och medelstora företag i Sverige?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Bakgrund: Europas utveckling styrs för närvarande av Kommissionens strategi Europa 2020. Det huvudsakliga syftet med strategin är att utveckla en konkurrenskraftig och social marknadsekonomi. LÄS MER