Sökning: "Sociala medier och svenska språket"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden Sociala medier och svenska språket.

  1. 1. Könsrepresentation i läromedel för sfi : En analys av  läromedel som används i sfi-undervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Viktor Persson; [2023]
    Nyckelord :Representation; kön; läromedelsdialog; svenska för invandrare.;

    Sammanfattning : Läromedel utgör ofta en central del av undervisningen inom svenska för invandrare. Marknaden för dessa läromedel är bred med många aktörer, men saknar granskande organ. Valet av läromedel faller därför på läraren. LÄS MER

  2. 2. Investering och språkinlärning i ett it-baserat flexibelt sfi-klassrum

    Master-uppsats,

    Författare :Maria Wadenius; [2022-10-25]
    Nyckelord :sfi; investering; agens; identitet; kapital; ideologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur globaliseringen och Internet har påverkat investering och agens i språkinlärningen hos några sfi-elever i en speciell lärandeform på Komvux. Eleverna studerar sfi i en flexibel, it-baserad grupp, kallad kombi. LÄS MER

  3. 3. ”Man blir ju liksom allmänt smartare” : Upplevelser och förväntningar mellan elever, vårdnadshavare och skola kring 15-åringars läsning av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Jonasson; [2022]
    Nyckelord :parent as teacher; adolescent reader; parent support; skönlitteratur; läsintresse; läsmotivation; fritidsläsning; läsning i skolan; läsande förebilder; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : I följande studie undersöks upplevelser och förväntningar mellan skola och hem gällande 15-åringars skönlitterära läsning. Med en sociokulturell ansats och utvecklingspsykologiska perspektiv studeras hur en grupp elever, lärare och vårdnadshavare upplever 15-åringars skönlitterära läsning, samt vilka förväntningar de uttrycker gentemot varandra i relation till den skönlitterära läsningen. LÄS MER

  4. 4. Inte bara en känsla : En jämförande analys av grafikoners användning och funktion i en Facebookgrupp 2012 och 2022

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Stenberg; [2022]
    Nyckelord :CMC; netspeak; computer-mediated discourse analysis; pragmatic function; graphicons; emoticons; emojis; stickers; Facebook; social media; CMC; internetspråk; datormedierad diskursanalys; pragmatisk funktion; grafikoner; emotikoner; emojier; dekaler; Facebook; sociala medier;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen bidrar till nya möjligheteter och sätt att kommunicera på nätet. Grafikoner introduceras successivt i Facebook och andra sociala medier och erbjuder nya funktioner för användare. I denna studie görs en jämförande analys av grafikoners användning och pragmatiska funktioner i en Facebookgrupp mellan 2012 och 2022. LÄS MER

  5. 5. Kan vi lita på läroboken? : En analys av två läsförståelseläroböckers överensstämmelse med nationella proven i årskurs 3 och lärarnas arbetssätt med läroböckerna.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Anna Karlsson; Ann-Sofi Eriksson; [2021]
    Nyckelord :läroboksanalys; nationella prov; svenska ämnet; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie har gjorts i två delar. I den första delen har vi jämfört två läroböcker gentemot de svenska nationella proven i årskurs 3. Denna del av studien utgår från en kvantitativ innehållsanalys av de två läroböckerna och två nationella prov. LÄS MER