Sökning: "Sociologi - skolan"
Visar resultat 11 - 15 av 112 uppsatser innehållade orden Sociologi - skolan.
11. Stödstrukturer för nyexaminerade idrottslärare. Får nya idrottslärare rätt förutsättningar? En kvalitativ intervjustudie om vilket stöd som idrottslärare erbjuds eller inte erbjuds under sin första tid i yrket
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Ämneslärarprogrammet med inriktning idrott är en femårig lång utbildning och efter studietiden förväntas de nyexaminerade lärarna direkt axla sin roll i yrket med allt vad de innebär. För att enklare acklimatisera sig i sitt nya yrkesliv skulle eventuellt en introduktionsperiod med stöd av exempelvis en mentor kunna vara fördelaktigt. LÄS MER
12. Att leva som HBTQ+ person i samhället - En studie om hur det är att leva som HBTQ+ person idag i jämförelse med för 20 år sedan
M1-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur HBTQ+ har utvecklats de senaste 20 åren, både ur ett individperspektiv och ur ett samhällsperspektiv. I studien har det ingått fem stycken personer som har blivit intervjuade genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
13. Transinkluderande skola - Framgångar och motgångar i skolans bemötande av transelever
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Skolan är en viktig arena i unga transpersoners liv där de spenderar en stor del av sin tid. Tidigare forskning visar dock att det ofta saknas faktorer för en trygg och transinkluderande skola. Skolor i Sverige har ett tydligt uttalat ansvar att hantera detta problem, vilket är där fokus kommer vara i denna studie. LÄS MER
14. “Det känns som att jag inte existerar!” : En kvalitativ studie om distansundervisningens påverkan på social interaktion för nyanlända gymnasieelever
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SociologiSammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad förståelse av hur övergången från fysisk till fjärr- och distansundervisning i samband med Covid-19 förändrat nyanlända gymnasielevers sociala interaktionsmönster inom skolmiljön, samt hur dessa kan påverka deras upplevelser av skolgången. Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ ansats där det totalt gjordes sju semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
15. ”Det är ju vår uppgift att forma goda samhällsmedborgare” - En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på brottsförebyggande arbete i skolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Skolan har tillskrivits både potential och ansvar i Sveriges brottsförebyggande arbete och har sedan länge varit föremål för insatser och åtgärder med brottspreventivt syfte. Samtidigt är kraven på lärarna många och höga och det finns en utbredd känsla av en för hög arbetsbelastning bland lärarkåren. LÄS MER