Sökning: "Sociologi utbildningsnivå"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Sociologi utbildningsnivå.
1. Utbildning och den inre konversationen. En intervjustudie ,ed utlandsfödda elever i Sverige.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I den svenska skolans läroplan fastslås att utbildningen ska vila på demokratins grund och att utbildningen ska bidra till alla elevers utveckling och likvärdiga samhällsdeltagande. På så sätt kan sägas att skolan har en utjämnande funktion som syftar till att motverka ojämlikhet. LÄS MER
2. Ett förändrat utbildningslandskap : En kvantitativ studie om förändringar avseende skolsegregation vid Skövde kommuns högstadieskolor
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : För idag 30 år sedan gjordes reformeringar i den svenska grundskolan vilket möjliggjorde för eleven att fritt välja skola. En av intentionerna med införandet av skolvalfrihet var att minska skolsegregation, men dagens forskning inom svensk skola talar för att motsatsen i stället skett; och menar därtill även att skolsegregationen tenderar att öka när friskolor inrättas i utbildningslandskapet. LÄS MER
3. OTYPISKA PLATSANNONSER ATTRAHERAR FLER KANDIDATER MED NPF - En studie av personlighetsbeskrivningars exkluderande effekt
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Många företag har börjat intressera sig för att anställa personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) för att finna rätt kompetens och öka deras konkurrenskraft. Dock verkar kunskapen om hur detta ska gå till, särskilt i rekryteringsprocessen, vara bristfällig. LÄS MER
4. Könsklyftan i utbildningssystemet. En Bourdieuinfluerad studie om det sociala ursprungets inflytande på mäns och kvinnors utbildningsnivå
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : .... LÄS MER
5. Betydelsen av elevers bakgrundsförutsättningar för inre och yttre motivation - en kvantitativ studie om elevers motivation
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur inre och yttre motivation påverkas av elevers förutsättningar, vilka i denna studie avgränsas till följande: föräldrars utbildningsnivå, kön och nationalitet, genom att svara på frågan: Hur påverkas inre och yttre av motivation av elevers förutsättningar, föräldrars utbildningsnivå, kön och nationalitet? Metod och material: Kvantitativ metod har använts i denna studie, med en deduktiv ansats, det vill säga att hypoteserna har formats utifrån teori. Studiens resultat bygger på sekundärdata som hämtats från UGU – Utvärdering genom uppföljning. LÄS MER