Sökning: "Sofia edlund"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Sofia edlund.

  1. 1. "Det behöver fattas strategiska beslut snart, helst igår" : Arbetsgivares åtgärdsarbete kopplat till förlängda arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sofia Koistinen Edlund; Hanna Klingvall; [2023]
    Nyckelord :organisation; HR; demografi; pension; äldre arbetstagare;

    Sammanfattning : Demografiska förändringar har gjort att försörjningsbördan de senaste 60 åren ökat kraftigt. År 2031 beräknas 410 000 individer saknas inom välfärdsyrken i Sverige. Samhälleliga insatser har införts, medbland annat höjd pensionsålder, dock krävs insatser på organisatoriskt plan. LÄS MER

  2. 2. Elevers läsmotivation i årskurs 3 - en kvalitativ studie som behandlar vad som motiverar elever att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sofia Edlund; Elvira Norberg; [2023]
    Nyckelord :fokusgrupp; läsintresse; elever; inre och yttre motivation; självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få fördjupade kunskaper om vad som motiverar elever att läsa. Studiens metod bestod av semistrukturerade fokusgruppsintervjuer med elever i årskurs 3 som deltagare. Studien baserades på tidigare forskning om läsmotivation samt självbestämmandeteorin som behandlar inre och yttre motivation. LÄS MER

  3. 3. From Cost Spender to Value Provider - Using Data to Build and Sustain Brands

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Steerling; Louise Edlund; [2023]
    Nyckelord :brand management; brand building; brand sustaining; data; data analytics; Business Intelligence; data-driven decision-making; multi-brand company; Business and Economics;

    Sammanfattning : Introduction: Data has revolutionized how business is conducted and presents several possibilities for companies to capitalize on, namely data-driven decision-making, Business Intelligence, and marketing. However, how it pertains to brand management has not been covered. LÄS MER

  4. 4. Styr taktpinnen kunden? : En studie av musiktempots påverkan på kunden ur ett servicedominant perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia de Waal; Carl Edlund; [2017]
    Nyckelord :Servicedominant logik; sinnesmarknadsföring; bakgrundsmusik; tempo; värdeskapande; kundbeteende;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker bakgrundsmusikens påverkan på kundens beteende och värdeskapande process från ett servicedominant perspektiv. Det studeras om bakgrundsmusikens tempo på ett café påverkar kundens besökstid, antal upprepade köp och om detta påverkar kundens upplevelse av atmosfären och tjänsten. LÄS MER

  5. 5. Living the Brand : - En kvalitativ fallstudie om Lindex arbete med att leva och agera efter organisationens varumärke

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Olivia Edlund; Sofia Brännström; [2017]
    Nyckelord :Living the Brand; organisationer; varumärken; värdeskapande kommunikation; organisationskommunikation; organisationskultur; varumärkesbyggande;

    Sammanfattning : I dagens konsumtionssamhälle är det vitalt att kunna utmärka sig från sina konkurrenter. Att ha ett starkt varumärke är något som blivit framstående för organisationer för att kunna positionera sig rätt på marknaden och hamna i konsumenternas intresse. LÄS MER