Sökning: "Spanska språket"

Visar resultat 11 - 15 av 77 uppsatser innehållade orden Spanska språket.

  1. 11. Översättningen och den anglosaxiska dominansen : en intervjuundersökning om förutsättningarna för spanskspråkig skönlitterär översättning i Sverige

    Master-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Agnes Simonsen; [2021]
    Nyckelord :spanska; förlag; representation; översättningsflöden; skönlitteratur; dubbel konsekration; översättningssociologi; translation studies; Spanish; Swedish; svenska; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks förutsättningarna för spanska översättningar i Sverige genom kvalitativa intervjuer med sex svenska förlag. Syftet är att försöka bidra med en förståelse för hur den svenska översättningsmarknaden fungerar och mekanismerna bakom urvalet av den översatta spanskspråkiga skönlitteraturen, som kan sägas vara representerad i relativt låg grad i Sverige. LÄS MER

  2. 12. Motivation i moderna språk spanska : Skillnader och likheter mellan årskurs 6 och årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Susana Martín Lindström; [2021]
    Nyckelord :moderna språk spanska; motivation; förväntningar; upplevelse; motivationsförändringar; self-determination theory; self-efficacy; the ideal multilingual self; L3 self; moderna språk spanska; motivation; förväntningar; upplevelse; motivationsförändringar; self-determination theory; self-efficacy; the ideal multilingual self; L3 self;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa skillnader i grundskoleelevernas motivationer, i deras studier i moderna språk spanska, mellan två kritiska punkter: när de börjar läsa språket i årskurs 6 till deras sista år på grundskolan i årskurs 9, utifrån elevens perspektiv. De forskningsfrågor som använts för att uppnå syftet är: (i) vad framträder som centralt i elevernas motivation i sina språkstudier för årskurs 6 och 9?, (ii) på vilka sätt och i vilka aspekter kan man se att motivationen skiljer sig mellan de två grupperna? och (iii) vilka pedagogiska konsekvenser leder skillnaden i motivation till för ämnesdidaktiken mellan de båda grupperna? Studien baseras på intervjuer med elever från årskurs 6 och 9, som syftar till att samla information om deras erfarenhet av deras spansklärande, deras förväntningar och mål samt vad som motiverar dem. LÄS MER

  3. 13. LA MOTIVATION DES APPRENANTS SUÉDOIS POUR L’APPRENTISSAGE D’UNE TROISIÈME LANGUE Une étude des conceptions du français des élèves suédois de la 5ème année

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Irene Andersson; [2020-12-17]
    Nyckelord :Franska; L3; motivation; conceptions; langue étrangère;

    Sammanfattning : Cette étude a pour but d’examiner la motivation des élèves suédois en 5ème année pour l’apprentissage d’une troisième langue, surtout pour le français. Les avis et les conceptions des élèves en 5ème année, c’est-à-dire avant le début des études, n’ont pas, à notre connaissance, été examinés auparavant. LÄS MER

  4. 14. MÁS ALLÁ DEL DUALISMO ANTAGÓNICO EN LA CASA DE BERNARDA ALBA. UN ESTUDIO SOBRE EL LENGUAJE LORQUIANO VISTO POR LA LENTE KRISTEVIANA.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Per Morén; [2020-01-29]
    Nyckelord :spanska; dualism; det symboliska; det semiotiska; det abjekta; Federico García Lorca; La casa de Bernarda Alba;

    Sammanfattning : La casa de Bernarda Alba (LcdBA) av Federico García Lorca är ett världsberömt drama som har blivit analyserat i flertaliga studier. En genomgående, imlicit hypotes i en stor del av dessa arbeten, är att handlingen i LcdBA drivs av en antagonistisk dualism. LÄS MER

  5. 15. MODERSMÅLSUNDERVISNING I GRUNDSKOLAN ur ett lärar- och elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Flor Huamantumba; [2020-01-08]
    Nyckelord :Modersmål; modersmålsundervisning; attityder till modersmål; arbetssätt i modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras praxis för modersmålsundervisning i grundskolan. Studiens syfte är att undersöka hur modersmålsundervisningen genomförs i grundskolan, sett från elev- respek-tive lärarperspektiv. LÄS MER