Sökning: "Specialpedagogik i ett historiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Specialpedagogik i ett historiskt perspektiv.

  1. 1. Ett pussel av förväntningar. En studie om hur lärares och speciallärares samverkan kring gemensamma elever kan förstås ur ett historiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Susanne Westin; [2023-06-15]
    Nyckelord :Speciallärare; specialpedagogik; matematiksvårigheter; läroplanshistoria; specialpedagogisk historia;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande mål är att skapa en ökad förståelse för speciallärares och lärares gemensamma arbete kring elever i matematiksvårigheter samt hur de förväntningar som finns på ett sådant arbete har formats över tid. Teori: I denna studie används det specialpedagogiska dilemmaperspektivet för att tolka diskussionen om de förväntningar som finns på speciallärare och lärare. LÄS MER

  2. 2. "Med förvissningen att kunna berika andra" : specialpedagogens uppdrag och förutsättning för samverkan inom en Barn- och ungdomshabilitering

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kari Anne Lindström Aslaksen; [2020]
    Nyckelord :Collaboration; habilitation Child and youth habilitation center ; mission; special education; special educator; Habilitering Barn- och ungdomshabilitering ; samverkan; specialpedagog; specialpedagogik; uppdrag;

    Sammanfattning : Specialpedagoguppdraget tolkas och beskrivs olika inom olika verksamheter. Detta kan leda till att specialpedagoguppdraget kan upplevas otydligt vilket i sin tur kan vara ett hinder för specialpedagogen att både beskriva och lyfta fram sin specialistroll. LÄS MER

  3. 3. En studie av det specialpedagogiska uppdraget : som en social konstruktion

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eva Malm; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; social construktion; social constructivist; special education; Inkludering; social konstruktion; socialkonstruktivism; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att belysa det specialpedagogiska uppdraget ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv.  Historiskt sett har det specialpedagogiska uppdraget förändrats i takt med politik och utbildningskultur, vilket kan ha inneburit svårigheter med att befästa en yrkesgrupp. LÄS MER

  4. 4. MBD-sjuk, DAMP-unge och ADHD-barn : Koncentrationssvårigheter i grundskolan ur ett historiskt perspektiv

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Emil Ejermo; [2019]
    Nyckelord :Elever i svårigheter; MBD; DAMP; ADD; ADHD; Koncentrationssvårigheter; Specialpedagogik; Lärmiljö; Diagnos.;

    Sammanfattning : MBD, DAMP, ADD and ADHD are all concepts that through history have been used as labels to explain people with concentration difficulties. The purpose of this essay is to illustrate how the school's view on pupils with concentration difficulties has changed over the years. LÄS MER

  5. 5. Elevers uppfattningar av specialpedagogiska insatser inom läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Strinne; Linda Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Elevers uppfattningar; läs- och skrivsvårigheter; miljö; motivation; självkänsla; specialpedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om och fördjupad förståelse av elevers uppfattningar av specialpedagogiska insatser inom läs- och skrivinlärning. Historiskt sett har det särskilda stödet till elever sett väldigt olika ut. Speciallärare och specialpedagoger utgör en viktig roll i skolans arbete men enligt Göransson m.fl. LÄS MER