Sökning: "Språkutveckling hos elever med annat modersmål än svenska"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden Språkutveckling hos elever med annat modersmål än svenska.

  1. 16. Modersmålet - nyckeln till ämneskunskaper : En studie om modersmålets betydelse i studieverkstaden 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenni Österhall; Pernilla Karlsson; [2010]
    Nyckelord :Modersmål; modersmålsundervisning; ämneskunskaper; studieverkstäder; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa några modersmålslärares tankar om sitt arbete med att stödja andraspråkselevers lärande och språkutveckling. Vi hade för avsikt att undersöka hur flerspråkiga lärare verksamma i studieverkstäder använder sig av modersmålet i sin undervisning av elever med annat modersmål än svenska. LÄS MER

  2. 17. Hur skapas läslust bland högstadieelever med annat modersmål än svenska? : En undersökning gjord på en prisbelönad högstadieskola i en Stockholmsförort

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Michline Mikalides; [2007]
    Nyckelord :Reading-inclination; literature-teaching; fiction; mother tongue; Swedish as a second language; Pupils with immigrate-background; läslust; litteraturundervisning; skönlitteratur; modersmål; svenska 2; elever med invandrarbakgrund;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att redogöra för och diskutera hur en lärare arbetar med läslust och språkutveckling, samt hur hennes elever upplever denna undervisning. Läslust handlar om mycket mer än att bara tycka om att läsa böcker, såväl i skolan som på fritiden. LÄS MER

  3. 18. Högläsning och boksamtal - Verktyg för att stimulera läs- och språkutveckling hos elever mellan 6-9 år i invandrartäta områden

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hanna Liljedahl; Boel Gullberg; [2007]
    Nyckelord :Högläsning; boksamtal; språkutveckling; bokval; ;

    Sammanfattning : Syfte Vårt syfte med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar medhögläsning och boksamtal. Vi vill också undersöka hur lärare resonerar kringvalet av bok samt hur läsmiljön ser ut i de undersökta verksamheterna. LÄS MER

  4. 19. Modersmålsundervisning och språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Magnus Olsson; Armin Tröhler; [2006]
    Nyckelord :modersmålsundervisning; språkutveckling; läs och skriv; pedagogik;

    Sammanfattning : I modersmålsundervisningen finns stora möjligheter att erbjuda invandrareleverna en meningsfull språkutvecklingsmiljö som tar hänsyn till deras etniska och kulturella bakgrund. Men ämnet möter också flera hinder, vilka i hög grad påverkar undervisningen. LÄS MER

  5. 20. Språkutveckling hos elever med svenska som andraspråk, med hjälp av skönlitteratur - en enkätundersökning om hur pedagoger från fyra yrkeskategorier på fyra skolor ser på skönlitteraturen som resurs vid sin undervisning av elever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Åsa Borg; Sofia Holm; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På skolor idag är det inte ovanligt, i vårt mångkulturella samhälle, att det i klasserna finns någon elev med annat modersmål än svenska. Eftersom språket spelar en avgörande roll för individen att kunna delta socialt med andra och att klara av sin skolgång, krävs det av pedagogerna att de har kunskap om hur de på bästa sätt kan hjälpa eleven med dess språkutveckling. LÄS MER