Sökning: "Språkutveckling hos elever med annat modersmål än svenska"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden Språkutveckling hos elever med annat modersmål än svenska.
16. Modersmålet - nyckeln till ämneskunskaper : En studie om modersmålets betydelse i studieverkstaden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa några modersmålslärares tankar om sitt arbete med att stödja andraspråkselevers lärande och språkutveckling. Vi hade för avsikt att undersöka hur flerspråkiga lärare verksamma i studieverkstäder använder sig av modersmålet i sin undervisning av elever med annat modersmål än svenska. LÄS MER
17. Hur skapas läslust bland högstadieelever med annat modersmål än svenska? : En undersökning gjord på en prisbelönad högstadieskola i en Stockholmsförort
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : Syftet med min uppsats är att redogöra för och diskutera hur en lärare arbetar med läslust och språkutveckling, samt hur hennes elever upplever denna undervisning. Läslust handlar om mycket mer än att bara tycka om att läsa böcker, såväl i skolan som på fritiden. LÄS MER
18. Högläsning och boksamtal - Verktyg för att stimulera läs- och språkutveckling hos elever mellan 6-9 år i invandrartäta områden
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte Vårt syfte med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar medhögläsning och boksamtal. Vi vill också undersöka hur lärare resonerar kringvalet av bok samt hur läsmiljön ser ut i de undersökta verksamheterna. LÄS MER
19. Modersmålsundervisning och språkutveckling
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I modersmålsundervisningen finns stora möjligheter att erbjuda invandrareleverna en meningsfull språkutvecklingsmiljö som tar hänsyn till deras etniska och kulturella bakgrund. Men ämnet möter också flera hinder, vilka i hög grad påverkar undervisningen. LÄS MER
20. Språkutveckling hos elever med svenska som andraspråk, med hjälp av skönlitteratur - en enkätundersökning om hur pedagoger från fyra yrkeskategorier på fyra skolor ser på skönlitteraturen som resurs vid sin undervisning av elever med svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : På skolor idag är det inte ovanligt, i vårt mångkulturella samhälle, att det i klasserna finns någon elev med annat modersmål än svenska. Eftersom språket spelar en avgörande roll för individen att kunna delta socialt med andra och att klara av sin skolgång, krävs det av pedagogerna att de har kunskap om hur de på bästa sätt kan hjälpa eleven med dess språkutveckling. LÄS MER