Sökning: "Språkutveckling hos elever med annat modersmål än svenska"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden Språkutveckling hos elever med annat modersmål än svenska.

  1. 11. Skönlitteraturen och ordförrådet – en studie om andraspråkslärares inställning till skönlitteraturläsning som ordinlärning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ida Blomqvist; [2012-07-09]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; ndraspråksutveckling; lexikon; ordförrådsutveckling; skönlitteratur; litteratur; implicit explicit inlärning;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar andraspråkslärares tankar kring ordförrådsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska och vilken roll den skönlitterära texttypen spelar i denna utveckling. Flera forskare benämner just ordinlärningen som den viktigaste aspekten för andraspråkselevers språkutveckling. LÄS MER

  2. 12. Lärarperspektiv på undervisningsspråkets inverkan på matematikutvecklingen hos tvåspråkiga elever i Libanon och i Sverige

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mirna Elmasri; [2012]
    Nyckelord :andraspråk; begreppsförståelse; flerspråkighet; främmande språk; majoritetsspråk; matematikundervisning; minoritetsspråk; modersmålets betydelse; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Med föreliggande studie vill jag ta reda på vilka argument tvåspråkiga lärare, i Sverige och i Libanon, anför om syftet att bedriva tvåspråkiga elevers matematikundervisning på majoritetsspråket, svenska, respektive det främmande språket, engelska. Ett annat syfte är att undersöka vad lärarna finner för inverkan på kunskapsutvecklingen i matematik. LÄS MER

  3. 13. När språket inte räcker till : Fem klasslärares uppfattningar om stöd till språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Larsson; [2012]
    Nyckelord :Support; Language development; Swedish as a second language; Socio cultural language support; Individual development plan; stöd; språkutveckling; svenska som andraspråk; sociokulturellt stödjande språkmiljö; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva några klasslärares uppfattningar om hur stödet kan se ut till de elever som befaras inte nå målen i svenska som andraspråk i skolår tre på grund av bristande språkkunskaper. För att undersöka detta har jag utgått från frågeställningarna:Vilket stöd upplever lärarna att de kan ge dessa elever i klassen? Vilket stöd upplever lärarna att dessa elever får av speciallärare och lärare i svenska som andraspråk? Hur beskriver klasslärarna att deras samarbete med andra lärare på skolan ser ut kring dessa elever? Samt vilka stödåtgärder beskriver lärarna att de kan formulera i dessa elevers åtgärdsprogram?  Studien bygger på intervjuer med fem klasslärare som arbetar på tre olika skolor. LÄS MER

  4. 14. Hela världen runt hörnet --En undersökning om hur förskollärare och grundskollärare möter och arbetar med barn med annat modersmål än svenska i sydsvenska förskolor och skolor

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Kyring; Julia Svensson; [2010]
    Nyckelord :Språkutveckling; Grundskolans tidiga år; Förskola; Tvåspråkighet; Mångkultur;

    Sammanfattning : Detta examensarbetets syfte är att ta reda på hur det pedagogiska arbetet med barn med annat modersmål än svenska ser ut i den svenska förskolan och skolan. Frågor vi använt oss av i studien är hur barn och elever med annat modersmål än svenska introduceras i förskolan och skolan och hur förskollärares och lärares pedagogiska arbete med språkutveckling ser ut för denna kategori av barn. LÄS MER

  5. 15. Läsning hos elever med svenskt modersmål och med annat modersmål än svenska

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Micael Eriksson; [2010]
    Nyckelord :språkutveckling; läsning; modersmål;

    Sammanfattning : Det här är en studie om språkutveckling med fokus på läsning. Jag har genom en enkätundersökning samlat in underlag för att kunna genomföra studien. Under denna undersökning har jag fått fram överraskande resultat. Genom denna studie har jag fått en större insikt om hur det är att inte ha landets officiella språk som modersmål. LÄS MER