Sökning: "Stockholms konstnärliga högskola"
Visar resultat 1 - 5 av 137 uppsatser innehållade orden Stockholms konstnärliga högskola.
1. Att gestalta klaverutdrag : operarepetitörens perspektiv
Magister-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för operaSammanfattning : En repetitör är en pianist vars uppgift är att musikaliskt instudera sångarnas partier, både i utbildningssammanhang och i professionella sammanhang inför föreställningar. Det tillkommer spel under sceniska repetitioner, orkesterspel under föreställning och repetitionsdirigering. LÄS MER
2. Rörelsens plats, i skuggan av texten. - En undersökning om hur en kan skapa större utrymme för fysiskt utforskande i en repetitionsprocess
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Hur kan man skapa ett större utrymme för fysiskt undersökande under en repetitionsprocess på teatern? Utifrån egna erfarenheter som skådespelare har jag lagt märke till att fysiskt undersökande och dess potential generellt sett ej tas tillvara under repetitionprocesser. Väldigt ofta står texten i fokus och rörelsen blir sekundär. LÄS MER
3. Material sustainability on scenographies for theatre performances : Sustainability assessment for scenographic activities
Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för scenkonstSammanfattning : Theatrical scenography is developing its methods to address its ecological impacts. This research observes the stages already accomplished by certain theaters and scenographers. Also acknowledges how expertise in sustainable product design can be transferred to scenography design and processes. LÄS MER
4. "Det är inte det jag är här för, jag är här för att undervisa" : En studie över hur ämneslärare i dans tolkar och förhåller sig till gymnasieskolans fostrande uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : The Swedish school’s fostering assignment is a well-researched field within social science, but there is a lack of research regarding the assignment related to dance. Therefore, the purpose of this study is to contribute to an understanding of the fostering assignment in relation to dance. LÄS MER
5. How To Make Room For Moving? : within conversation
Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för dansSammanfattning : This essay is part of my Bachelor’s degree project called How To Make Room For Moving?. It consists of two parts. The first part is a conversation between four fictive characters about the experience of the performance How To Make Room For Moving?. LÄS MER