Sökning: "Strategi nordea"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Strategi nordea.

  1. 1. DIGITALIZING FOR SURVIVAL : A CASE STUDY OF POSITIONING IN THE DIGITAL REVOLUTION OF BANKS

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Olivia Lundholm; Ebba Berbres; [2019]
    Nyckelord :Positioning; Sustainable Competitive Advantage; Digitalization; Dynamic Capabilities; Organizational Identity;

    Sammanfattning : The Swedish banking sector is facing a crossroad. The services that once were at the core of the banking industry are being challenged by technological innovations, and the previously so stable industry sees new competitors enter the market. LÄS MER

  2. 2. Finanskrisens påverkan på storbankernas VD-ord

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elin Kedmark; Linnéa Lundeborg; [2018]
    Nyckelord :VD-ord; innehållsanalys; pollyannaeffekten; banker; finanskrisen;

    Sammanfattning : Företagens VD-ord i årsredovisningarna är frivilliga, oreglerade och används av investerare i hög utsträckning vid investeringsbeslut. Syftet med studien var därför att kartlägga hur de svenska storbankerna (Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank) framställer sig själva i VD-orden i årsredovisningarna. LÄS MER

  3. 3. En storbanks anpassning till en ny miljö : En undersökning av Nordea med Contingency Theory

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emil Vitelli; Johan Ljunglund; [2017]
    Nyckelord :Digitalisering; Contingency Theory; Anpassning; Relational Benefits; Bank;

    Sammanfattning : Denna uppsats menar att den svenska bankbranschen genomgår ett miljöskifte. I enighet med Contingency Theory finns då ett behov av anpassning för de bankerna som äntrar den nya miljön. Den svenska storbanken Nordea används i denna studie som ett exempel på en bank i den nya miljön. LÄS MER

  4. 4. Intern marknadsföring och dess påverkan på fullsortimentsbankers uppfattade konkurrensfördelar : - En fallstudie av Svenska Handelsbanken och Nordea

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Arvid Leander; Niklas Hagewald; [2013]
    Nyckelord :Internal marketing; Swedish bank sector; full-service bank; competitive advantages; tools; elements; strategy; Intern marknadsföring; svenska banksektorn; fullsortimentsbank; konkurrensfördelar; verktyg; faktorer; strategi;

    Sammanfattning : Författarna finner att dagens teori saknar tydliga riktlinjer för hur praktiker i den svenska banksektorn bör använda sig av intern marknadsföring. Bristen av en klar definition av begreppet medför svårigheter att applicera teorin på strategiarbetet och använda de verktyg som finns att tillgå i befintlig forskning. LÄS MER

  5. 5. Minimering av risker vid kreditgivning

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Diana Aguilar; Tetyana Semenyuk; Alina Turesson; [2010]
    Nyckelord :credit risk; credit granting; credit assessment; credit grating process; kreditrisk; kreditgivning; kreditbedömning; kreditgivningsprocess;

    Sammanfattning : Nedgångar i världsekonomin med påföljande likviditetsproblem hos företag har medfört negativa konsekvenser för banker, vilket skapade behov av effektiv kreditriskhantering. För att förhindra stora kreditförluster försöker banker ständigt minimera sina risker vid kreditgivning genom att identifiera fallgropar. LÄS MER