Sökning: "Studie- och yrkesvägledning inom vuxenutbildningen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Studie- och yrkesvägledning inom vuxenutbildningen.

  1. 1. ”VAD HÄNDER EFTER SFI?” : En kvalitativ studie om SFI-studerandes möjligheter och utmaningar inför framtida karriärval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Blomgren; [2023]
    Nyckelord :SFI; Studie- och yrkesvägledare; karriärval; nyanländ; vuxenutbildning; integration.;

    Sammanfattning : Att integrera som nyanländ i Sverige och komma in på arbetsmarknaden kan vara en tuff resa. Det svenska utbildningssystemet kan vara en utmaning och att någonstans i lärande processen kan den nyanlända behöva vägledning av en studie- och yrkesvägledare. LÄS MER

  2. 2. Zooma in på vägledning : Går det att gräva med en digital spade?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jacob Blickander; [2022]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; digital vägledning; grävande samtalsmetodik; empatiskt samtalsklimat; relationsskapande processer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att kartlägga hur de studie- och yrkesvägledare som är aktiva inom högskola, universitet och vuxenutbildning upplever att de grävande, samt de relationsskapande processerna fungerar under ett vägledningssamtal som sker på distans via digitala plattformar jämfört med i ett fysiskt vägledningssamtal. De frågeställningar som ämnar besvara studiens syfte är: Hur upplever studie- och yrkesvägledarna att den grävande samtalsmetodiken i ett vägledningssamtal fungerar när det sker på distans via en digital plattform jämfört med i ett fysiskt vägledningssamtal?; Hur upplever studie- och yrkesvägledarna att det fungerar att skapa ett empatiskt samtalsklimat i ett vägledningssamtal som sker på distans via en digital plattform jämfört med i ett fysiskt vägledningssamtal?; samt Hur upplever studie- och yrkesvägledarna att relationsskapandet mellan studie- och yrkesvägledaren och den sökande fungerar i ett vägledningssamtal som sker på distans via en digital plattform jämfört med i ett fysiskt vägledningssamtal? Problemformuleringen grundar sig i att digital vägledning historiskt sett använts mer till att förmedla information snarare än att förmedla valkompetens. LÄS MER

  3. 3. Att leda SYV inom vuxenutbildningen : En fenomenografisk studie om rektorers uppfattningar om ledarskapet vid organisering av studie- och yrkesvägledningen inom vuxenutbildningen

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Saqib Sandhu; [2022]
    Nyckelord :guidance counselling; principal; leadership; organizing; perception; adult education; studie- och yrkesvägledning; rektor; ledarskap; organisering; uppfattning; vuxenutbildningen;

    Sammanfattning : The guidance counselling within the adult education in Sweden is lacking in a wide range of qualitative measures. The aim was therefore to examine how principals perceive their leadership whilst organizing guidance counselling within the adult education. LÄS MER

  4. 4. Digital studie- och yrkesvägledning - möjligheter och hinder : En studie om digital kompetens inom vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Stjernfeldt; [2021]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; klienter; digital vägledning; kommunikation; in- terkulturellt möte; sociokulturellt perspektiv; konstruktivism; karriärvägledning; digitalt språk; digitalt infödda och digitala invandrare.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av samhället de senaste årtiondena har på många sätt förändrat studie- och yrkesvägledarnas arbetssätt vilket har medfört nya möjligheter och utmaningar. Den på- gående Coronapandemin har påskyndat den digitala transformationen eftersom studie- och yrkesvägledning tvingats drivas på distans. LÄS MER

  5. 5. Studie- och yrkesvägledning av nyanlända i vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Faris Mahmud Jimie; Freddy Åström; [2021]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; nyanlända; vuxenutbildning; holistiskt synsätt; interkulturell vägledning; utrikesfödda;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att öka förståelsen för hur studie- och yrkesvägledare arbetar med vägledning av nyanlända i vuxenutbildning. Studien har följt ett kvalitativt tillvägagångssätt, med intervju som metod. Intervjun genomfördes med fem verksamma studie-och yrkesvägledare som arbetar i närkontakt med nyanlända. LÄS MER