Sökning: "Svenskämnestraditioner"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Svenskämnestraditioner.

  1. 1. En tudelad litteraturundervisning? : En jämförelse av litteraturundervisningen på gymnasieskolans yrkesprogram och högskoleförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Robin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Svenskämnestraditioner; yrkesprogram; yrkesförberedande program; högskole- förberedande program; studieförberedande program; litteraturundervisning; skillnader; likheter; svenska som färdighetsämne; svenska som litteraturhistoriskt bildningsämne; svenska som erfarenhetspedagogiskt ämne; Gy 11; Lpf 94; 2000- talet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra litteraturundervisningen på högskoleförberedande program och yrkesprogram inom 2000-talets gymnasieskola. Utifrån detta formulerades frågeställningar som innefattade jämförelse av likheter och skillnader avseende litteraturundervisningen inom högskoleförberedande program och yrkesprogram. LÄS MER

  2. 2. Litteraturstudiets syften : En jämförande undersökning av uttryckta syften för litteraturstudiet i svenskämnes läroböcker för kursen Svenska 1 med inriktning mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Robin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Litteratur; litteraturstudiet; svenskämnestraditioner; läsarorienterade teorier; likvärdighet; Gy 2011; yrkesprogram; högskoleförberedande program;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra uttryckta syften för litteraturstudiet i svenskämnet i ett urval läroböcker inriktade mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. För att uppnå syftet formulerades frågeställningar som innefattade jämförelse av likheter och skillnader gällande uttryckta syften för litteraturstudiet i fyra utvalda läroböcker för kursen Svenska 1 inriktade mot yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. LÄS MER

  3. 3. En läromedelsanalys : diskurser bortom de tryckta medierna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Frida Forsman; Michelle Malmström; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; medier; digitala verktyg; vidgat textbegrepp; läromedel; läromedelsanalys; diskursanalys; svenskämnet; högstadiet; tradition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur andra medier än den tryckta texten behandlas i läromedel för högstadiets svenskämne. Mot bakgrund av läroplansformuleringar, svenskämnestraditioner och en vidgad syn på begreppet text, där exempelvis litteratur, narrativ och sakprosa utvidgats och omfattar fler format än det tryckta, har vi valt att göra en diskursanalys där vi även applicerat en medieekologisk tolkningsram som riktar fokus mot medier och dess teknologi samt mediers historiska utveckling och påverkan av samhället. LÄS MER