Sökning: "Till Wadman"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Till Wadman.
1. Beaktande av teoretisk grund i intervention för barn med språkstörning i de nordiska länderna: är erfarenhet en påverkande faktor?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsarbetet är att belysa eventuell variation i Norden i val av och hänsyn till teori utifrån erfarenhet av att arbeta med barn med språkstörning (DLD). Metod: Materialet utgörs av enkätsvaren från nordiska deltagare i COST Action IS1406 (2019), ett projekt som syftade till att undersöka hur logopeder och andra professioner i Europa arbetar med intervention för barn med DLD. LÄS MER
2. Chemical modification of starch in order to get thermoplastic properties
Kandidat-uppsats, KTH/MaterialvetenskapSammanfattning : There are numerous advantages of replacing traditional non-biodegradable synthetic plastics with bio-based plastics. Starch is globally available, cheap, renewable, and biodegradable. However, starch has a poor product performance and is relatively difficult to process, as conventional melt processing techniques cannot be used. LÄS MER
3. Ur samma jord
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : The plot is situated south of the small village Alberga in the south west of the municipality of Eskilstuna. The project is an example of how a landscape can be made accessible for people and through emotional conection be considered worth protecting, and at the same time offer a house for community. LÄS MER
4. ”Ni bär alla på ett hemligt guldägg” : En intervjustudie om sfi-lärares uppfattningar om litteracitet och elevers erfarenheter i litteracitetsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att beskriva lärare på sfi och deras uppfattningar om litteracitetsutvecklingen i undervisningen för andraspråkselever. Samt att undersöka hur lärare tar vara på andraspråkselevers tidigare erfarenheter och hur det används i litteracitetsundervisningen. LÄS MER
5. Stöttning i en klassrumssituation : Vilka arbetsmetoder lärare använder för att stötta andraspråkselevers muntliga interaktion och muntliga produktion
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare på sfi arbetar med stöttning för andraspråkselever när det gäller muntlig produktion och muntlig interaktion i en klassrumssituation. Stöttning – scaffolding – är en arbetsmetod som används i klassrumsundervisning för att utveckla och stärka elevers språkproduktion. LÄS MER