Sökning: "hur barn konstrueras i bilderböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden hur barn konstrueras i bilderböcker.

  1. 1. Sårbara pojkar och hjältemodiga flickor : En undersökning om genus i barnlitteratur utifrån text- och bildanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Natalie Sharaf; Lovisa Nordin; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; normkritik; könsstereotyper; performativitet; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur karaktärer framställs i barnlitteratur i sex bilderböcker som riktar sig till åldersgruppen 3–6 år. Den teoretiska ansats som analysen utgår från är ett genusperspektiv, och som grund för analys har ett frågebatteri använts. Metod som använts i studien är kvalitativ textanalys och bildanalys. LÄS MER

  2. 2. Den normbrytande trenden : En studie om normbrytande barnböcker ur ett queerperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Linn Eliasson; [2018]
    Nyckelord :litteraturvetenskap; bilderböcker; normbrytande; barnlitteratur; paratexter; Lindenbaum; Gustavsson; Bjärbo; ikonotext;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar tre normbrytande bilderböcker för barn i syfte att undersöka hur genus förmedlas samt vad som gör bilderböckerna till normbrytande respektive icke normbrytande. Analysen är uppdelad i två delar: i den första används Gerard Genettes teorier kring paratexter; närmare bestämt bokomslaget. LÄS MER

  3. 3. Småkakor, äggröra, uppror och tålamod. En kvalitativ studie om hur världar framställs i populära bilderböcker

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Guzmán; [2018]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Bilder; Socialkonstruktionism; Books; Children; Literacy; Picture Books;

    Sammanfattning : Abstract Studiens syfte var att undersöka vilka världar som konstrueras i tre stycken populära bilderböcker för barn. Ämnet valdes med grund i reflektioner om böcker för barn. I förskolan finns en uppsjö av bilderböcker presenterade för barn. LÄS MER

  4. 4. Hur genus förmedlas av barn och till barn : En studie om genus i bilderboken som en genre

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alva Hammarström; [2015]
    Nyckelord :Bilderbok; genre; genus; Pija Lindenbaum; Per Gustavsson;

    Sammanfattning : Genus är ett begrepp som beskriver hur det socialt och kulturellt är att vara kvinna eller man. Inom litteraturvetenskapen växer intresset för genusinriktade studier där man tittar på hur genus konstrueras i litteraturen. Den här studien undersöker hur genus förmedlas till barn genom en bilderbok. LÄS MER

  5. 5. Genus och bilderböcker En jämförelse av könsstereotyper 1950-tal och 2000-tal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Wahlberg; [2011]
    Nyckelord :Genus; Bilderböcker; barn; 1950-talet; 2000-talet;

    Sammanfattning : I detta arbetet har jag analyserat tio bilderböcker som är utgivna på 1950-talet och tio böcker som är utgivna i början på 2000-talet. Jag har i min analys använt mig av en metod som bygger på att jag använt mig av ett abstrakt schema. Detta schema delar upp könsstereotypa drag beroende på om det ses som maskulint eller feminint. LÄS MER