Sökning: "Tjänstedesign"

Visar resultat 6 - 10 av 133 uppsatser innehållade ordet Tjänstedesign.

  1. 6. Design principles for Product-Service Systems : Using a washing machine as an example

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Adam Lagercrantz Zachrisson; Patrik Marusik; [2023]
    Nyckelord :Product-Service Systems; Product-as-a-Service; Circular economy; Circular design; Washing machines; Produkt-tjänstesystem; Cirkulär ekonomi; Cirkulär design; Tvättmaskiner;

    Sammanfattning : Product-Service Systems (PSS) represents an emerging paradigm in which products and services are integrated to provide enhanced value to customers. By focusing on the specific context of a washing machine, this project explored the opportunities and challenges associated with designing for PSS. LÄS MER

  2. 7. Utmaningar och möjligheter med en användarcentrerad utveckling av e-tjänster hos en myndighet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Agnes Rytiniemi; Frida Tervonen; [2023]
    Nyckelord :Services; e-services; service design; user-involvement; e-service development; user-centered e-service development; Tjänster; e-tjänster; tjänstedesign; användarinvolvering; e-tjänsteutveckling; användarcentrerad e-tjänsteutveckling;

    Sammanfattning : Denna fallstudie hade som syfte att undersöka utvecklingen av e-tjänster i en myndighet, med fokus på hur de kan anta ett användarcentrerat förhållningssätt. Data har samlats in från myndighetsanställda som är involverade i utvecklingen av e-tjänster, genom en förstudie samt semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 8. Mobilen som verktyg under användarens beslutsprocess

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Sara Olsson; Agnes Nordström; [2023]
    Nyckelord :Omnichannel; the user s decision-making process; seamless customer journey; Webrooming; Cultural Probes; Omnichannel; användarens beslutsprocess; sömlös kundresa; Webrooming; Cultural Probes;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker användningen av mobiltelefoner som verktyg under användares beslutsprocess i en omnichannel-kundresa med fysisk och virtuell interaktion. Syftet är att identifiera både möjligheter och problem som kan uppstå vid användning av mobilen i en sådan interaktion, med fokus på fenomenet Webrooming. LÄS MER

  4. 9. Designprincipers potential för värdeskapande vid tjänstefiering : Användning av designprinciper inom tjänstedesign för att skapa goda förutsättningar för värdeskapande i en tjänstefieringsprocess

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Johannes Oksa; [2022]
    Nyckelord :Tjänstefiering; tjänstedesign; designprinciper; värdeskapande;

    Sammanfattning : Kundupplevelsens växande betydelse i samhället har fått fler företag att uppdatera sina affärsmodeller, så att ett tidigare fokus på produkten nu istället riktas mot den mer kundfokuserade tjänsten. Denna tjänstefiering skapar stora utmaningar för kunderna, då de behöver säkerställa att tjänsten levererar ett värdeerbjudande som stämmer överens med kundens behov och förväntningar. LÄS MER

  5. 10. Premium and Sustainable Food Delivery Service : Exploring Product-Service-Systems and Dersigning Concept Proposals with Electric Motorbikes

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Fannie Gustavsson; Isabella Mikkonen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This project presents a master’s thesis in Industrial Design Engineering within service design which was carried out on behalf of the Swedish electric motorbike company CAKE. The project examines opportunities to create a premium and sustainable food delivery service in a market characterized by unsustainable working conditions for couriers and widespread dissatisfaction among users. LÄS MER