Sökning: "VAD ÄR ramfaktorteori"

Visar resultat 21 - 25 av 77 uppsatser innehållade orden VAD ÄR ramfaktorteori.

  1. 21. Matematiksvårigheter i klassrummet : En intervjustudie om vad lärare i årskurs 4-6 upplever villkorar deras arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ronja Leksell Ekblad; Sara Hermansson; [2021]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; Ekonomiska resurser; Inkludering; Tid;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar svenska matematiklärare i årskurs 4-6 står inför, när de arbetar med elever med i matematiksvårigheter. Denna studie syftar också till att skapa en ökad förståelse ur matematiklärarens perspektiv. Studien utgår från Lundgrens ramfaktorteori. LÄS MER

  2. 22. "Det är liksom UT som gäller" : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa i årskurs 7-9 tolkar och bedömer ett kunskapskrav gällande friluftsaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Ylva Berg; Sannimaria Nymark; [2021]
    Nyckelord :friluftsliv; bedömning; outdoor education; kunskapskrav; skola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur lärare i idrott och hälsa i årskurs 7-9 tolkar och bedömer kunskapskravet ”eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med viss/relativt god/god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler” (Skolverket, 2011, s.51) samt vad lärarna upplever påverkar sina möjligheter att behandla kunskapskravet. LÄS MER

  3. 23. Hinder och utmaningar i det förebyggande arbetet mot mobbning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecca Khan; Madeleine Ranström; [2021]
    Nyckelord :Förebyggande arbete mot mobbning; ramfaktorer; relationellt perspektiv och lärares uppfattningar.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har undersökt lärares uppfattningar och erfarenheter av det förebyggande arbetet mot mobbning. Syftet med undersökningen är att försöka fördjupa förståelsen för lärares olika uppfattningar om det förebyggande arbetet mot mobbning, samt vilka formella villkor, hinder och ramar lärarna uppfattar att de har i detta arbete. LÄS MER

  4. 24. ELEVERS LITTERATURINTRESSE : En fråga om genus?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ann Bäckström; [2021]
    Nyckelord :läsning; skönlitteratur; motivation; genus; samhällsnormer; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med min studie har varit att undersöka om det är möjligt att upptäcka faktorer kopplade till samhällets genusnormer inom ett läsprojekt i år 7-9 vid en norrbottnisk högstadieskola. Projektet initierades då lärarna i svenska vid skolan upplevde ett växande motstånd till romanläsning bland eleverna. LÄS MER

  5. 25. Fria skolor, bakbundna lärare : En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter inom en friskolekoncern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Felicia Lidén; [2021]
    Nyckelord :friskola; svenska friskolor; marknadisering; ramfaktorteori; lärares förutsättningar; lärarupplevelser.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom intervjuer undersöka friskolelärares syn på sin egen yrkesroll, vilka förutsättningar de har att utföra sitt yrke, samt vad som skapar hinder och möjligheter för dem i sin undervisning. Detta syfte och dess forskningsfrågeställningar sammankopplas med tidigare forskning som berör Sveriges utbildningspolitiska systemskifte och dess effekter, samt forskning om lärares egna erfarenheter av den individualiserade och marknadsorienterade skolan. LÄS MER