Sökning: "Vad är lindrig utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Vad är lindrig utvecklingsstörning.

  1. 1. Delaktighet och kunskapsutveckling : - hur elever i inkluderande särskoleverksamheter upplever lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Marcus Bergendorff; Anna Nicklasson; [2016]
    Nyckelord :Delaktighet; kunskapsutveckling; inkludering; lindrig utvecklingsstörning; särskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur åtta elever i inkluderande verksamheter med diagnosen lindrig utvecklingsstörning upplever sin skoltid med fokus på lärande och delaktighet. Genom elevernas berättelser ville vi få en bild av hur de upplever delaktighet på olika nivåer i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers matematikstrategier för gymnasiesärskolelever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Jonsson; [2015]
    Nyckelord :Konstruktiv; matematikspråket; sociokulturellt perspektiv; matematikuppgifter; gymnasiesärskolan; matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Forskningen ger pedagogerna ökad förståelse för hur matematikundervisningen bör utformas för att ge eleverna goda förutsättningar. För att pedagogerna ska lyckas bör de använda ett varierat arbetssätt som att låta eleverna både räkna i böckerna och använda sig av laborativ matematik. LÄS MER

  3. 3. Inkluderad eller placerad? En studie om rektorers syn på inkludering av elever med lindrig utvecklingsstörning i grundskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Ljungman-Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :Inkludering; lindrig utvecklingsstörning; rektorer; grundskola; särskola;

    Sammanfattning : Det är rektor som beslutar om och ansvarar för utveckling och förändringsarbete i sin organisation, varvid det är relevant att diskutera inkludering utifrån ett rektorsperspektiv. Studiens syfte är att fördjupa förståelsen för hur rektorer resonerar kring begreppet inkludering av elever med lindrig utvecklingsstörning i grundskolan. LÄS MER

  4. 4. "Det är en gemenskap helt enkelt" : En socialpsykologisk studie om en mötesplats för personer med funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :David Toftgård; Karin Sörensen; [2014]
    Nyckelord :lindrig utvecklingsstörning; gemenskap; isolering; välbefinnande; sociala band; stigma;

    Sammanfattning : Denna socialpsykologiska studie har som syfte att med en kvalitativ metod nå en ökad förståelse för vilken betydelse samvaron och relationerna på Träffpunkten/Öppen Bas har för besökarnas sociala liv och välmående. Då med uppmärksamheten riktad särskilt mot begrepp som isolering, gemenskap och empowerment. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelse för delaktighet : - en studie om läsförståelsens betydelse för delaktighet hos vuxna med lindrig utvecklingsstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Birgitta Åkerblom Ström; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi lever i ett komplext samhälle där erfarenheter fort blir omoderna och omvärlden är uppbyggd av skriven information som snabbt förändras. Alla människor ska ha samma möjligheter till att bli demokratiska och delaktiga samhällsmedborgare. För det krävs en läsförståelseförmåga för att hitta strategier för tolkning och reflektion. LÄS MER