Sökning: "Vad menas med barns delaktighet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Vad menas med barns delaktighet.

  1. 1. TAKK som stöd i barns språkutveckling : En enkätstudie om pedagogers användande av TAKK i kommunikationen med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Deivall; [2023]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få mer kunskap om TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) som stöd i barns språkutveckling. Först förklaras kommunikationens betydelse, följt av vad som menas med språkutveckling. Sedan fördjupar sig studien i TAKK och dess betydelse, samt vad som menas med språkstimulerande miljö. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet och inflytande i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nedzad Hadziosmanovic; Charlotte Strand; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; fritidshem; barnperspektiv; barns perspektiv; being; becoming;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som syftar till att undersöka hur lärare i fritidshem resonerar om och arbetar med barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter eller utmaningar som uppstår i arbetet med delaktighet och inflytande i fritidshemmet. Genom semistrukturerade intervjuer besvaras frågor som svarar mot studiens syfte och frågeställningar där sex utbildade lärare i fritidshem från fem olika skolor intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Naturhörnan som pedagogisk lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jelena Hellberg; Diana Del Angel Cobos; [2020]
    Nyckelord :barns roll; förskola; förskollärares roll; learning by doing; lärmiljö; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och analysera hur förskollärare beskriver naturhörnan som lärmiljö och dess funktion för barns lärande och barns roll i det. Detta är yrkesrelevant för att få en djupare förståelse för hur olika förskollärare resonerar om barns lärande och den pedagogiska miljön. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Limås; Rasmus Malmgren; [2015]
    Nyckelord :Förskola; Föräldrar; Delaktighet; Dialog; Information; Kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa föräldrars och förskollärares tankar och åsikter om den dagliga kommunikationen. Vi har utgått ifrån tre frågeställningar i studien;•Vilket innehåll tar förskollärare och föräldrar upp i den dagliga kommunikationen?•Vad är det viktigaste i de informella samtalen vid lämning och hämtning enligt föräldrar och förskollärare?•Vilken syn har förskollärare och föräldrar på delaktighet och inflytande?Vi har använt oss av deliberativa samtal som en kommunikativ teori. LÄS MER

  5. 5. En studie om dokumentationsarbetet i förskolan : En studie om dokumentationsarbetet i förskolan med fokus på barns mänskliga rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emelie Tolf; [2014]
    Nyckelord :Förskola; dokumentation; barns rättigheter;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att studera den levande dokumentationen som förekommer på förskolor, med fokus på barns mänskliga rättigheter och möjligheter till inflytande i dokumentationsarbetet i verksamheten. Med levande dokumentation menas att dokumentationsarbetet bör vara kontinuerligt, samt någonting som ständigt är framåtsträvande i verksamheten. LÄS MER