Sökning: "Verksamhetsförlagd utbildning VFU"

Visar resultat 16 - 20 av 101 uppsatser innehållade orden Verksamhetsförlagd utbildning VFU.

  1. 16. ”Mer observatörer än praktiska utförare” : En kvalitativ studie om vilka kompetenser socionomer upplever sig ha utvecklat vid verksamhetsförlagd utbildning utomlands

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helen Andersson; [2021]
    Nyckelord :Competence; international placement; international social work; social work education; Kompetens; VFU utomlands; internationellt socialt arbete; socionomutbildningen;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur socionomer upplever att deras kompetens inom socialt arbete påverkats genom VFU utomlands. Två frågeställningar formulerades; vilka kompetenser socionomer upplevde sig ha utvecklat under VFU utomlands samt hur kompetenserna användes i det dagliga arbetet. LÄS MER

  2. 17. Kooperativt lärande som inlärningsmetod för att öka elevers motivation i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fabio Maruotti; Victor Sand; [2021]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; Matematik; Motivation; Unga elever; Grupparbete;

    Sammanfattning : Utifrån våra egna erfarenheter under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) märkte vi attarbetssätt och arbetsformer spelar en viktig roll för att skapa motivation hos eleverna. Vårtintresse fångades av de metoderna som vilar på samspelet mellan eleverna. LÄS MER

  3. 18. Samtal för formativ bedömning i förskollärarprogrammet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Borg; [2020-04-09]
    Nyckelord :verksamhetsförlagd utbildning; VFU; Bedömning; formativ bedömning; lärarutbildning; sociokulturellt perspektiv; självbedömning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarstudenters lärande stöttas under formativa bedömningssamtal, med ett sociokulturellt perspektiv som utgångspunkt. Mitt intresse för formativ bedömning och lärande i samtal under högre utbildning grundar sig i min bakgrund som förskollärare och som kursledare och lärare inom verksamhetsförlagd utbildning i ett förskollärarprogram. LÄS MER

  4. 19. Handledning i ledarskap i förskollärarutbildning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Madeleine Brodin Olsson; [2020-03-09]
    Nyckelord :förskollärare; ledarskap; sociokulturellt perspektiv; VFU; förskolärarprogram; utbildning; handledning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur studenter i tvåparts- och trepartssamtal under verksamhetsförlagd utbildning på ett förskollärarprogram stöttas i utvecklande av förståelsen för ledarskap i förskolläraryrket. Studiens teoretiska ram utgörs av ett sociokulturellt perspektiv som erbjuder begrepp för att förstå undervisning och lärande samt kommunikation. LÄS MER

  5. 20. De självlärda problemlösarna : Idrottslärarstudenters syn på utbildningen, yrket och ämnet idrott och hälsa.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Sara Rosén Andersson; [2020]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Lärarutbildningen; Idrottslärarstudenter; Habitus; Fält;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur idrottslärarstudenter ser på läraryrket och på ämnet idrott och hälsa samt om synen utmanas eller förändras under studietiden. Frågeställningen i uppsatsen var dels att undersöka om studenternas bild har förändrats under tiden de studerat på universitetet samt varit ute på sin VFU (verksamhetsförlagd utbildning), dels vilka utmaningar studenterna ser med sitt kommande yrke. LÄS MER