Sökning: "Verksamhetsförlagd utbildning VFU"

Visar resultat 21 - 25 av 101 uppsatser innehållade orden Verksamhetsförlagd utbildning VFU.

  1. 21. Digital multimodal loggbok som bro mellan lärare och studenter på yrkeslärarutbildningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Annica Ådefors; [2020]
    Nyckelord :Vocational teacher training; practicum; socio-semiotic resources; myltimodality; digital bridges; log book; Yrkeslärarutbildning; verksamhetsförlagd utbildning; sociosemiotiska resurser; multimodalitet; digitala broar; loggbok.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken potential en digital multimodal loggbok kan ha som digital bro mellan studenter och lärarutbildare under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) för att stötta studenterna i deras profession- och kunskapsutveckling, med hjälp av sociosemiotiska resurser, såsom digitala verktyg. Jag har undersökt hur en grupp yrkeslärarstudenter använder de sociosemiotiska resurser som erbjuds i den multimodala loggboken under deras VFU, för att kommunicera kunskaps- och professionsutveckling via en digital bro till lärosätet. LÄS MER

  2. 22. “Det kanske tyder på min okunskap…..” : Sjuksköterskans uppfattning om sin kunskap i stomivård

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Helén Svensson; Nina Dahlquist; [2020]
    Nyckelord :sjuksköterska; uppfattning; kunskap; stomi;

    Sammanfattning : Till sjuksköterskans ansvar hör att ge patienten en god omvårdnad där man känner sig ha goda kunskaper vilket inte alltid är så lätt beroende på vilken erfarenhet man hunnit skaffa sig. Då det åligger varje Högskola /Universitet att detaljplanera sjuksköterskeutbildningen utifrån samma övergripande mål, gör detta att innehållet kan variera mellan olika lärosäten. LÄS MER

  3. 23. Sjuksköterskors upplevelse av sin roll som handledare för sjuksköterskestudenter ur ett pedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Helena Johansson; [2019]
    Nyckelord :handledning; pedagogik; didaktik; klinisk undervisning; sjuksköterskestudent;

    Sammanfattning : I uppdraget som sjuksköterska ingår det bland annat att vara handledare åt studenter under VFU (verksamhetsförlagd utbildning). För att studenterna ska kunna sammanfläta teori och praktik behöver handledaren vara väl förtrogen med sjuksköterskeyrket och den vårdvetenskapliga disciplinen. LÄS MER

  4. 24. Högläsning i skolan : En litteraturstudie om högläsningens möjligheter och utmaningar i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jonna Kimmehed; Felicia Karlsson; [2019]
    Nyckelord :högläsning; social praktik; språkförståelse; ordförråd; lässtrategier;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har sin utgångspunkt i observationer som gjorts under genomförd verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Dessa visar att högläsning till stor del används som ett avslappningsinslag i anslutning till fruktstund eller när det finns tid över under skoldagen, till skillnad från att använda det som ett planerat lärtillfälle. LÄS MER

  5. 25. Röntgensjuksköterskestudenters uppfattningar av lärandemiljön på röntgen – en fenomenografisk intervjustudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Emma Robertson; [2019]
    Nyckelord :Fenomenografi; Handledning; Lärandemiljö; Röntgen; Student; Uppfattningar; VFU;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den verksamhetsförlagda utbildningen är en stor och viktig del i studenternas utbildning för att förbereda dem för framtida yrke. På en röntgenavdelning är lärandemiljön högteknologisk där patienterna undersöks och behandlas under en kortare tid. LÄS MER