Sökning: "Vygotskij och matematik förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Vygotskij och matematik förskolan.

  1. 1. Spontana lärsituationer i förskolan : kopplat till matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofie Anderson Lagerqvist; Shpresa Bekteshi; [2021]
    Nyckelord :förskolan; matematik; samspel; scaffolding; spontana lärsituationer;

    Sammanfattning : Matematik finns överallt och därför är det viktigt att som pedagog arbeta med matematik i förskolan då det utgör en stor del av barnets kunskapsutveckling. Det framkommer i litteratur att barnet inte alltid uppmärksammar det matematiska i de spontana lärsituationerna och därför måste pedagogen vägleda barnet till ett matematiskt innehåll. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i förskolan : Förskollärares undervisning av matematik i olika utomhusmiljöer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Inger Margareta Hulthén; Jennie Knutsson; [2019]
    Nyckelord :undervisning; förskollärare; förskolebarn; matematik; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : I förskolebarns möte med olika utomhusmiljöer förekommer matematiska begrepp, vilka de stöter på i leken samt i de planerade aktiviteterna, där förskollärare ges möjligheter till undervisning av matematik. Dessa lek och lärtillfällen kan vara i skogen, på förskolegården, i stadsmiljö, längs trottoarer eller stränder och så vidare. LÄS MER

  3. 3. Lärplattan i förskolan : Ett lärande verktyg i matematikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rozgar Hamad; Ulrika Johansson; [2019]
    Nyckelord :förskolan; matematik; lärplatta; interaktion och samspel; lärande; pedagogers förhållningssätt;

    Sammanfattning : Den digitala tekniken, lärplattan- har under en längre tid varit ett redskap i skolan och nu mer förekommande även i förskolan som ett hjälpmedel som lyfts fram för att ge barnen en ökad möjlighet att möta, förstå och ge ny kunskap i olika ämnesområden i undervisningen, som till exempel matematik. I denna studie undersöker vi förskollärarnas erfarenheter och inställningar till hur lärplattan används som ett pedagogiskt komplement till matematikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolan. - En studie om förskollärares syn på ämnet matematik i förskolan och deras arbete med vardagsmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Chantal Cortes Andrade; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som oftast förknippas med skolans matematik, vilket gör att arbetemed matematik i förskola får en annan upplevelse och uppfattning. Syftet med denna studie äratt se hur matematik upplevs i förskolan och hur förskolelärare uppfattar arbete medvardagsmatematik i förskolan. LÄS MER

  5. 5. “Barnen har det spontant i sig, så det är ju bara till att fånga upp någonting som redan finns.” -En studie om drama och dans i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Ekenstierna Ogbuka; Ulrika Ahlqvist; [2017]
    Nyckelord :drama; dans; sociokulturell teori; läroplan; förskola; estetik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vilka drama- och dansaktiviteter som är möjliga i förskolemiljön. Syftet tillkom efter en upptäckt i förskolans läroplan, där de estetiska ämnena är tydligt underrepresenterade till förmån för naturvetenskap och matematik. LÄS MER