Sökning: "Vygotskij och socialt samspel"
Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden Vygotskij och socialt samspel.
11. ”Du kan ta den gula spaden här om du vill vara med i leken” : En studie om yngre barns sociala samspel och lek i sandlådan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka barns sociala interaktion samt hur pedagoger möjliggör denna interaktion under leken i utomhusmiljön. Studiens forskningsfrågor är följande: vilken betydelse har tillträdet till leken för det sociala samspelet i de yngre barnens lek och hur skapar pedagoger möjlighet för ett socialt samspel mellan de yngre barnen under den fria leken i sandlådan? Denna studie tar inspiration från ett sociokulturellt perspektiv och Lev Vygotskij som är grundare till detta perspektiv. LÄS MER
12. Leken som pedagogiskt förhållningssätt
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka fritidslärares förhållningssätt till lek som ett pedagogiskt verktyg för att främja socialt samspel i fritidshemmet. I uppsatsen intervjuades fritidslärare från tre olika fritidshem som vi författare har en anknytning till. LÄS MER
13. Pedagogiskt drama som verktyg för socialt samspel och harmoni i barngrupper
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om ifall man med hjälp av pedagogiskt drama kan främja socialt samspel och harmoni i en barngrupp. För att kunna nå syftet skildras en observation av dramaaktiviteter år 2014 som följs upp år 2016 med kvalitativa intervjuer med tre stycken pedagoger på förskoleavdelningen ”Smultronet”, där man arbetar flitigt med pedagogiskt drama. LÄS MER
14. Drama och rytmik på fritidshemmet - En Kvalitativ fallstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Huvudsyftet med denna undersökning var att undersöka hur estetisk verksamhet, i detta falletdrama och rytmik, i samband med fritidshemsstart kunde hjälpa barnen att utveckla sinförmåga till socialt samspel samt förändra det antagna sociala klimatet på fritidshemmet.Undersökningen är grundad på tankar från Lev Vygotskij (1978) och John Dewey (1938)men även flera svenska forskare som är aktiva inom ämnet. LÄS MER
15. Kommunikation och lek i träningsskolan : Lärares syn på lek som pedagogisk metod i undervisningen för elever med diagnosen autismspektrumtillstånd.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to investigate teachers’ views on play as a method for developing pupil’s communication and interaction in schools for children with severe learning disabilities. I am interested in pupils with autism spectrum disorder and their opportunities for social interaction with peers in playful activities. LÄS MER