Sökning: "Vygotskij och socialt samspel"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden Vygotskij och socialt samspel.

  1. 16. Blyga barn och det sociala klimatet på fritidshemmet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Blyga barn; Det sociala klimatet; Utveckling; Lärande; Relationer;

    Sammanfattning : Abstrakt Emilia Nilsson (2015), Blyga barn och det sociala klimatet på fritidshemmet- en intervjustudie om pedagogers upplevelser kring blyga barn och det sociala klimatet, (Shy children and the social climate in the after- school centre), Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö Högskola. Syftet med följande studie är att belysa specialpedagogers, fritidspedagogers samt lärare i fritidshems upplevelser av blyga barn samt det sociala klimatets betydelse på fritidshem. LÄS MER

  2. 17. Utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning - en kvalitativ studie i syfte att finna goda faktorer i pedagogers ledarskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Gustavsson; Anna Ödman; [2014-08-21]
    Nyckelord :barn med lindrig utvecklingsstörning; pedagogiskt ledarskap; inkludering; integrering;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att identifiera faktorer i pedagogers ledarskap, som främjar utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning. Teori: Studien utgår ifrån två lärteorier. Dessa är Jean Piaget som representerar stadieteorin och Lev Vygotskij som representerar det sociokulturella. LÄS MER

  3. 18. Titta, jag hitta världens största kvadrat : Konstruktionslekens artefakter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jerry Hytinkoski; Hanin El-refaei; [2014]
    Nyckelord :Socialt samspel; lek; konstruktionslek; elever; Vygotskij; lärare i fritidshem; Fritidslärare; Fritidspedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur eleverna i åldern 7-8 år talar till varandra genom konstruktionsleken med materialet lego. Samt att se hur eleverna agerar i samspeletmellankompisar och lego. Vi använde oss utav en kvalitativ forskningsmetod i form av ett strukturerat observationsschema. LÄS MER

  4. 19. Förskolans stöd till det svenska språket för barn med annan etnisk tillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Klara Florentin; [2012]
    Nyckelord :Multicultural pre-school; language development; bilingualism; parents; collaboration; Mångkulturell förskola; språkutveckling; tvåspråkighet; föräldrar; sammarbete;

    Sammanfattning : Denna studie grundas i ett intresse för hur pedagoger inom förskolan arbetar med barn med annan kulturell bakgrund än infödda svenskar. Detta för att få en god utveckling av det svenska språket, hos de barn som behöver extra stöd. LÄS MER

  5. 20. Samspel på förskolan- Barns sociala utveckling genom samspelen på förskolan./Interaction in preschool- Childrens social development through interaction in preschool

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Rickardsson; [2010]
    Nyckelord :Förskola; Samspel; Lek; Social utveckling; Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är kunna uppmärksamma det sociala deltagandet och utbytet som sker mellan barnen utifrån en interaktion i leken. Jag vill göra pedagoger medvetna om när samspel sker, hur samspelt ser ut samt dess betydelse för barns tidiga utveckling av ett socialt beteende, det vill säga att kunna delta i andras upplevelser och erfarenheter samt själv kunna delge upplevelser och erfarenheter, att föra en ömsesidig kommunikation. LÄS MER