Sökning: "barn med lindrig utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden barn med lindrig utvecklingsstörning.

  1. 1. "En helt vanlig känsla" - En studie om hur unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning upplever arbetslivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotta Appelros Morin; Camilla Eriksson; [2015]
    Nyckelord :arbetsliv; delaktighet; funktionsnedsättning utvecklingsstörning; inifrånperspektiv; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : SammanfattningI egenskap av speciallärare i grundsärskolan möter vi dagligen barn och ungdomar med funktionsnedsättningen utvecklingsstörning. Förhoppningen är att de i vuxen ålder ska få ett avlönat arbete och bli delaktiga på en arbetsplats. LÄS MER

  2. 2. Barn till svagbegåvade eller lindrigt utvecklingsstörda föräldrar : Ur skolkuratorers perspektiv

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Mary Huynh; Veronica Wallenius; [2015]
    Nyckelord :föräldraskap; skola; skolkurator; resurser; socialtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att undersöka hur skolkuratorer arbetar med att identifiera och stötta barn till svagbegåvade eller lindrigt utvecklingsstörda föräldrar. Tidigare forskning visar att kompetens är betydande för kvalitén i arbetet med barn som har en eller flera föräldrar med svagbegåvning eller lindrig utvecklingsstörning. LÄS MER

  3. 3. Utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning - en kvalitativ studie i syfte att finna goda faktorer i pedagogers ledarskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Gustavsson; Anna Ödman; [2014-08-21]
    Nyckelord :barn med lindrig utvecklingsstörning; pedagogiskt ledarskap; inkludering; integrering;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att identifiera faktorer i pedagogers ledarskap, som främjar utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning. Teori: Studien utgår ifrån två lärteorier. Dessa är Jean Piaget som representerar stadieteorin och Lev Vygotskij som representerar det sociokulturella. LÄS MER

  4. 4. "Som vilka föräldrar som helst" : En kvalitativ fokusgruppsstudie om föräldrar som har en lindrig utvecklingsstörning och deras barn - utifrån socialsekreterares beskrivningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Jennie Englund; Stina Dahlenlund; [2014]
    Nyckelord :intellectual disability; parents; parenting skills; social services; föräldraförmåga; föräldrar; socialtjänst; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Synen på föräldrar med lindrig utvecklingsstörning har förändrats över tid. Den utveckling som skett har lett till att normaliseringsprincipen förutsätts gälla när människor med lindrig utvecklingsstörning blir föräldrar. LÄS MER

  5. 5. Upplevelser av sociala aktiviteter och vänskap bland unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Malin Björk; [2014]
    Nyckelord :Mänskliga aktiviteter; Socialt deltagande; Utvecklingsstörning; Upplevelser; Arbetsterapi; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Personer med utvecklingsstörning kan bli begränsade i att knyta kontakter och utforska sociala sammanhang. Tidigare forskning kring social interaktion riktar sig framförallt mot barn med diagnosen autism och Asbergers syndrom. Ingen studie har tidigare belyst upplevelserna av vännernas betydelse i sociala aktiviteter. LÄS MER